Samenvatting op LinkedIn: laat je vinden

Samenvatting LinkedIn

Ben je op zoek naar een nieuwe baan? Als je een goede LinkedIn samenvatting schrijft, kan het zomaar zijn dat een bedrijf jóu vindt. Handig!

 

LinkedIn samenvatting: vergeet ‘m niet

Een profiel op LinkedIn bestaat uit een aantal vaste onderdelen. De meeste mensen vullen hun naam en werkervaring in en uploaden hun profielfoto op LinkedIn. Maar wist je dat je onder het kopje ‘Info’ ook een samenvatting kunt plaatsen? Een extra plek om jezelf voor te stellen. Vergelijkbaar met het persoonlijk profiel op je CV dus.

Veel mensen gebruiken deze ruimte niet omdat ze het lastig vinden om een samenvatting te schrijven. Daar ligt dus je kans om op te vallen, want de samenvatting laat in een oogopslag zien wie je bent.

 

Waar vind je de summary op LinkedIn?

Wil je een samenvatting op LinkedIn schrijven? Ga dan als je bent ingelogd naar je profiel en klik op ‘Profielonderdeel toevoegen’. Kies vervolgens voor ‘Info’ en dan voor ‘Samenvatting’.

Heb je al een samenvatting, maar wil je die aanpassen? Ga dan als je ingelogd bent naar je profiel en klik op het potloodje rechtsboven het profielonderdeel ‘Info’.

 
LinkedIn samenvatting 1

 

Waarom is een samenvatting op je LinkedIn belangrijk?

Er zijn een aantal redenen waarom een samenvatting op je LinkedIn-profiel heel waardevol is.

Een compleet profiel wordt beter gevonden

De eerste reden om je samenvatting in te vullen is heel praktisch. De zoekfunctie van LinkedIn werkt namelijk het beste wanneer je profiel compleet is. Zo vergroot je de kans dat jouw profiel naar boven komt in de zoekresultaten. Vergeet bijvoorbeeld ook niet om een concrete, overtuigende kopregel op LinkedIn te schrijven.

Een aansprekende samenvatting maakt jou interessanter als sollicitant

Daarnaast is de samenvatting de eerste kennismaking met jou. Spreekt jouw samenvatting aan? Dan trek je de aandacht en lezen ze door. Al een stap verder naar die nieuwe baan!

  TIP   Schrijf je LinkedIn samenvatting eerst in Word. Zo kun je makkelijk aan de tekst schaven totdat je er blij mee bent.

 

De basis van een samenvatting op LinkedIn

Stel, je hebt 1 minuut de tijd om jezelf te pitchen als werknemer en collega. Een soort elevator pitch dus. Wat vertel je dan? Dát is precies de inhoud voor je samenvatting op LinkedIn. Daar geef je kort en bondig antwoord op deze vragen:

  • Welke functie zoek je?
  • Welke probleem los je op? Verplaats je in de rol van de ander.
  • Waarom doe je wat je doet?
  • Waarom moeten ze voor jou kiezen?

Een voorbeeld van een goede LinkedIn summary die antwoord geeft op deze vier vragen, zie je hieronder.

“Op zoek naar een content marketeer? Ik bedenk contentstrategieën die aansluiten op de strategie van jouw bedrijf. En voer ze ook direct uit als je dat wilt. Zo weten klanten precies waarom ze bij jou moeten zijn. Dat doe ik vanuit mijn liefde voor taal en online marketing. Met mijn enthousiasme heb ik ervaren bedrijven zoals ABN AMRO, Essent en APG geholpen, maar ook kleinere start-ups zoals Tikkie en Revaplan. Kan ik jou ook helpen?”

 

Zo bouw je de samenvatting op tot een goed verhaal

Heb je de antwoorden op de basisvragen al op papier? Maar is het nog geen goed verhaal? Maakt niets uit, misschien heb je een snufje nodig van deze 3 ingrediënten? Mensen onthouden een verhaal eerder dan een verzameling losse feiten. En denk eraan: schrijf altijd vanuit de eerste persoon. Veel persoonlijker!

Je verhaal: hoe ben je hier gekomen?

Na school begin je met werken. Pas als je terugkijkt, zie je het pad dat je hebt afgelegd. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Neem de lezer mee terug in de tijd.

 

Voorbeeld verkoper
“Koninginnedag was mijn favoriete feestdag. Vaak was mijn kraam al na een paar uur leeg. Mensen kochten graag van me.”

Voorbeeld student
“Als kind rende ik al rond met toffe ideeën. En wist ik de buurkinderen te overtuigen om samen een hut te bouwen of geld in te zamelen voor een nieuwe schommel.”

Voorbeeld recruiter
“Denk je aan een recruiter, dan denk je ook direct aan netwerken. Ik praat veel met bedrijven en werkzoekenden. Dat gaat me van nature goed af. Zo ben ik ook lid geworden van de sponsorcommissie van de plaatselijke voetbalclub. Mooi om alles te regelen voor mijn favoriete club.”

 

Resultaat: wat heb je concreet bereikt?

Net als in een sollicitatiegesprek geef je voorbeelden van je werk. Je kiest zelf welke voorbeelden het beste laten zien waar je goed in bent.

Voorbeeld verkoper
“En nu nog steeds. Ik krijg er veel energie van dat ik iedere maand weer mijn salestargets weet te behalen.”

Voorbeeld student
“Nu, tijdens mijn studie, trek ik ook vaak de kar als voorzitter bij projecten.”

Voorbeeld recruiter
“En dat zie je ook in mijn werk. De markt voor technici is bijvoorbeeld al jaren krap. Toch heb ik de afgelopen 6 maanden alle vacatures van bedrijf X ingevuld.”

 

Je kwaliteiten: wat maakt jou uniek en onmisbaar?

Vergeet je bescheidenheid en vertel waarom ze jou moeten hebben voor die functie. Waarom werken collega’s bijvoorbeeld graag met je samen?

Voorbeeld verkoper
“Als ik een verkoopkans zie, verzilver ik die bijna altijd. Ik luister goed naar de wensen of problemen. En vertaal dat naar een bruikbare oplossing. Dat vinden collega’s ook mijn kracht: ik verplaats mezelf makkelijk in de ander.”

Voorbeeld student
“Die rol gunnen ze me ook, omdat ik gestructureerd en planmatig werk met ons doel scherp voor ogen. Dat maakt het makkelijk om projecten succesvol af te ronden.”

Voorbeeld recruiter
“Dat lukt me omdat ik de regio goed ken én tijd investeer in mijn netwerk. Het voelt daardoor niet eens als werken.”

 

7 extra tips voor je samenvatting op LinkedIn

Onze voorbeelden maken het je makkelijker om de samenvatting te schrijven. Het belangrijkste is dat je weet wat je wil vertellen. Als je dat op papier hebt, is het tijd om je tekst in de juiste vorm te gieten. Als je daarbij rekening houdt met de volgende punten, zit het wel snor met je LinkedIn samenvatting.

  TIP   Gebruik een concrete, bekende functietitel
Gebruik je een duidelijke functietitel? Dat is vaak een zoekwoord voor recruiters.

  TIP   Kom snel tot de kern
Na 3 regels moet de lezer doorklikken om meer over je te lezen. Zorg daarom dat je in de eerste 200 tekens (desktop) of 175 tekens (mobiel) vertelt wat je zoekt of wie je bent.

  TIP   Schrijf voor je doelgroep
Voor wie schrijf je de samenvatting? Welke toon sla je aan? Formeel of informeel? Check de websites of vacatures van mogelijke werkgevers. Dat helpt je verder.

  TIP   Maak de tekst scanbaar
Gebruik witregels en opsommingstekens om de samenvatting makkelijk te lezen.

  TIP   Gebruik relevante zoekwoorden
Bedenk waar recruiters op zoeken. En gebruik die woorden zo natuurlijk mogelijk in je tekst. Heb je voor een groot bedrijf gewerkt? Noem het bedrijf dan ook. Dat vergroot je vindbaarheid.

  TIP   Vermeld je contactgegevens
Natuurlijk staan je nummer en e-mail in je profiel. Maar hé, waarom zou je het mensen niet zo makkelijk mogelijk maken om je te bereiken. Je contactgegevens passen mooi onder je samenvatting. Met iconen springen ze er nog meer uit.

  TIP   Upload relevante media
Onder je LinkedIn summary kun je media toevoegen. Heb je een relevante presentatie gegeven, een mooie website gebouwd of een gaaf video CV gemaakt? Voeg die dan toe om nóg meer in het oog te springen. Je kan ook je CV uploaden naar LinkedIn, al is dat niet heel gebruikelijk.

 
LinkedIn samenvatting 2

 

Check altijd je LinkedIn summary nog een keer

Schrijven is een vak, horen we wel eens. Maar een vak kan je leren! Met deze praktische schrijftips kom je vast al een heel eind.

  SCHRIJFTIP   Vermijd containerbegrippen
Woorden die je leest, maar direct al weer vergeten bent. Pro-actief, resultaatgericht, daadkrachtig. Ook clichés mag je weglaten. Dat triggert namelijk niks in ons brein, en zal de lezer er dus ook niet van overtuigen dat je een geschikte kandidaat bent.

  SCHRIJFTIP   Schrijf correct Nederlands
In welke taal je ook schrijft: schrijf netjes. Dus geen spelfouten of typo’s.

  SCHRIJFTIP   Gebruik actieve taal
Schrap hulpwerkwoorden in je tekst. Denk aan ‘kunnen’, ‘zullen’, ‘worden’, ‘gaan’. Deze woorden maken je tekst namelijk saaier dan nodig is. Vergelijk deze zinnen maar eens:
“De kinderen zullen door mij aangekleed worden.”
“Ik kleed de kinderen aan.”
Je hoort dat de tekst zonder hulpwerkwoorden veel actiever is en dus beter de aandacht vasthoudt.

  SCHRIJFTIP   Laat je samenvatting door iemand tegenlezen
Laat een ander je tekst lezen. En vraag of duidelijk is wat je wilt en kunt.

 

6 voorbeelden van een ijzersterke samenvatting op LinkedIn

 

Voorbeeld LinkedIn samenvatting van student

“Ik ben afgestudeerd in Civiele techniek en zoek een baan als projectleider in de bouw. Ben jij het bedrijf waar ik mijn eerste stappen ga zetten?

Als kind rende ik al rond met toffe ideeën. En wist ik de buurkinderen te overtuigen om samen een hut te bouwen of geld in te zamelen voor een nieuwe schommel. Nu, tijdens mijn studie, trek ik ook vaak de kar als voorzitter bij projecten. Die rol gunnen ze me ook, omdat ik gestructureerd en planmatig werk met ons doel scherp voor ogen. Dat maakt het makkelijk om projecten succesvol af te ronden.

Bel me via 06-12345678. Ik hoor graag hoe we elkaar kunnen helpen.”

 

Voorbeeld LinkedIn samenvatting voor verkoper

“Op zoek naar een rasechte verkoper? Bel me via 06-12345678!

Koninginnedag was mijn favoriete feestdag. Vaak was mijn kraam al na een paar uur leeg. Mensen kochten graag van me. En nu nog steeds. Ik krijg er veel energie van dat ik iedere maand weer mijn salestargets weet te behalen. Als ik een verkoopkans zie, verzilver ik die bijna altijd. Ik luister goed naar de wensen of problemen. En vertaal dat naar een bruikbare oplossing. Dat vinden collega’s ook mijn kracht: ik verplaats mezelf makkelijk in de ander.

Kortom, ik lever direct mijn commerciële bijdrage aan uw verkoopresultaten:

  • Kennis van verkooptechnieken
  • Doelgericht werken aan targets
  • Veel ervaring in verzekeringen en vermogensbeheer”

 

Voorbeeld LinkedIn samenvatting voor recruiter

“Alles begint met een goed gesprek. Denk je aan een recruiter, dan denk je ook direct aan netwerken. Ik praat veel met bedrijven en werkzoekenden. Dat gaat me van nature goed af. Zo ben ik ook lid geworden van de sponsorcommissie van de plaatselijke voetbalclub. Mooi om alles te regelen voor mijn favoriete club. En dat zie je ook in mijn werk. De markt voor technici is bijvoorbeeld al jaren krap. Toch heb ik de afgelopen 6 maanden alle vacatures van bedrijf X ingevuld. Dat lukt me omdat ik de regio goed ken én tijd investeer in mijn netwerk. Het voelt daardoor niet eens als werken.

Benieuwd hoe ik als recruiter kan bijdragen aan de groei van uw organisatie? Bel me via 06-12345678 of stuur een mailtje naar [email protected]. Zoals ik al zei: alles begint met een goed gesprek!”

 

Voorbeeld LinkedIn samenvatting voor een carrièreswitch

“Samenwerken is wat ik het liefste doe. In de afgelopen jaren heb ik mijn leiderschapskwaliteiten en communicatieve vaardigheden ontwikkeld in een managementrol bij restaurantketen X. Zo heb ik mijn steentje bijgedragen aan een recordomzetgroei – voor vijf jaar op rij. Maar tegelijkertijd wist ik dat het tijd was om mijn horizon te verbreden. Ik heb een sabbatical genomen en heb mezelf de basisbeginselen van design en marketing bijgebracht. Ik vonddaarin eindelijk de perfecte manier om mijn passie voor samenwerken en leidinggeven te combineren met mijn creativiteit.

Nu is de tijd aangebroken voor een nieuwe uitdaging. Ik ben op zoek naar een creatieve rol waarin ik leiding kan geven aan een team en zelf ook hands-on aan de slag kan met websites, nieuwsbrieven en social media posts.”

 
LinkedIn samenvatting 3

 

Voorbeeld LinkedIn samenvatting voor een manager met veel ervaring

“Ik ben een marketingmanager met 15+ jaar ervaring in online marketing en evenementenorganisatie. Ik heb onder andere campagnes voor KLM, Rabobank en HEMA opgezet en gecoördineerd. Tot voor kort leidde ik het marketing-communicatieteam van Organisatie X. In deze rol was ik gefocust op B2B-marketing. Tot mijn behaalde successen mag ik onder andere een grote viral campagne rekenen, die de sleutel was tot de succesvolle lancering van een nieuwe productlijn.

Collega’s kennen mij als een zeer creatieve marketeer die voortdurend met vernieuwende ideeën komt. Ik zet de klant altijd op nummer één.

Ik ben momenteel aan het freelancen. Interesse in een samenwerking? Neem telefonisch contact met me op via 06-12345678.”

 

Voorbeeld LinkedIn samenvatting voor een verpleegkundige
“Verzorgen zit in mijn bloed. Toen ik een klein meisje was, waren mijn poppen mijn patiënten. Pleisters, hoofdverbanden – ik draaide mijn hand(je) er niet voor om.

Ik krijg ontzettend veel energie van het werken met en vooral voor mensen. Ik ben positief, (bijna altijd) vrolijk en een harde werker pur sang. Uiteindelijk draait het allemaal om de patiënt: een glimlach op diens gezicht geeft mij de ultieme bevestiging dat ik goed bezig ben.

Zoekt uw organisatie een betrokken, gedreven verpleegkundige met het hart op de goede plek? Neem dan contact met mij op:
☎ 06-12345678
[email protected]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *