Het AIDA-model: schrijf een succesvolle sollicitatiebrief

Het AIDA-model: schrijf een succesvolle sollicitatiebrief

Solliciteren is niets anders dan jezelf verkopen. Jij bent het product waar de klant (je potentiële werkgever) behoefte aan heeft. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw sollicitatiebrief succesvol is? Het AIDA-model geeft je houvast!

 

Wat is het AIDA-model?

Het AIDA-model is van origine een marketingtool om klanten te stimuleren tot de aankoop van een product. Het AIDA-model is eigenlijk gewoon een goed gecoördineerd verkooppraatje. Middels het AIDA-model wordt een verkoop, of in dit geval de sollicitatie, in vier fases verdeeld.

De letters van het AIDA-model staan voor:

  1. Attention: aandacht trekken
  2. Interest: interesse wekken
  3. Desire: verlangen aanwakkeren
  4. Action: overgaan tot actie

Het AIDA-model toepassen in je sollicitatiebrief

Je sollicitatiebrief kun je zien als een verkooppraatje. Door je sollicitatiebrief in een vaste structuur te gieten, bijvoorbeeld met het AIDA-model, weet je zeker dat je logisch toewerkt naar de gewenste actie: een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek.

Ga je een sollicitatiebrief schrijven, gebruik dan het AIDA-model voor een goede indeling van je brief.

 

Attention: trek de aandacht met een goede opening

Een goede openingszin verzinnen is lastig, maar cruciaal om op te vallen tussen de andere kandidaten. Met een enthousiaste opening wek je meteen de interesse van de lezer. Enthousiasme werkt nog eens aanstekelijk ook, zodat de lezer meteen aangespoord wordt om verder te lezen. Zinnen als de volgende doen ‘t altijd goed: “Ik las de vacature en dacht meteen: deze baan is mij op het lijf geschreven! In deze sollicitatiebrief laat ik u graag zien waarom ik goed op de functie zou passen.”

 

Interest: maak van jezelf een interessante kandidaat

Nu is het tijd om jezelf te promoten. Beschrijf in krachtige zinnen wat je aanspreekt in de functie en waarom je graag bij dit bedrijf wil werken. Laat ook beknopt zien welke relevante ervaring je hebt. Stem dit in ieder geval zo goed mogelijk af op eisen in de vacaturetekst. Wees authentiek en positief. De lezer moet nu denken: dit is een interessante kandidaat voor deze functie.

 

Desire: verkoop jezelf

Waarom zou de werkgever voor jou kiezen, en niet voor een ander? Wat is jouw toegevoegde waarde voor het bedrijf? Waarom ben jij gemaakt voor deze functie? Je lezer moet ervan overtuigd raken dat jij een geschikte kandidaat bent en ernaar verlangen om je beter te leren kennen. Doe dit het liefst met concrete voorbeelden van behaalde resultaten en successen.

 

Action: zet aan tot een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek

Time to seal the deal: stuur aan op een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek, om de manager of recruiter in een persoonlijke ontmoeting verder te kunnen overtuigen van jouw kwaliteiten.

 

Hulp nodig bij het schrijven van je sollicitatiebrief?

Het AIDA-model kan je helpen met het opstellen van een gestructureerde, pakkende sollicitatiebrief. Bekijk in ons blog 10 tips voor je sollicitatiebrief en zo ben je weer een stapje dichter bij een succesvolle sollicitatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *