Als je aan het solliciteren bent, komt het woord ‘competenties’ je vast bekend voor. Maar wat zijn competenties nou precies? En moet je je competenties op je CV zetten? In dit blog geven we het antwoord op de 5 meestgestelde vragen over competenties.
Wat zijn competenties?
Het woord ‘competentie’ betekent letterlijk ‘vaardig zijn in iets’. Het is een afgeleide van het woord ‘competent’, dat ook wel ‘bekwaamheid’ betekent.
Een competentie laat zien over welke karaktertrekken, goede eigenschappen en kwaliteiten je beschikt, die te leren en ontwikkelen zijn. Dus ook wel de dingen waar je goed (beter dan gemiddeld) in bent. Competenties vertellen dus in een paar woorden waar jouw kernkwaliteiten liggen. Dankzij je competenties weet je potentiële werkgever beter wat voor type werknemer jij bent, en of je een match bent met je nieuwe collega’s en het bedrijf zelf.
Competenties vormen de basis van je gedrag
Competenties zijn de bouwstenen van je gedrag. Dat klinkt abstract, maar je kunt het eigenlijk zien als een ijsberg. Het topje van de ijsberg is je daadwerkelijke gedrag. Alles wat onder water ligt, zijn de eigenschappen van je gedrag, die ervoor zorgen dat jij bepaald gedrag vertoont. Bijvoorbeeld ‘gestructureerd’ of ‘onafhankelijk’.
Voor een deel beschik je van nature over bepaalde competenties, maar je kunt competenties ook aanleren of ontwikkelen tijdens je leven.
Wat is het verschil tussen competenties en vaardigheden?
Het is makkelijk om vaardigheden en competenties met elkaar te verwarren. Zowel vaardigheden als competenties horen thuis op je CV, maar wel onder een ander kopje.
Competentie: een kwaliteit die je verder kunt ontwikkelen
Een competentie is zichtbaar gedrag, een kwaliteit, een persoonlijke eigenschap. Bijvoorbeeld ‘oog voor detail’ of ‘creatief’. Iedereen heeft competenties, maar niet iedereen heeft elke competentie even goed ontwikkeld. Je kunt beter worden in een competentie door deze doelbewust te oefenen.
Vaardigheid: activiteiten waarin je bedreven bent
Vaardigheden zijn dingen die je goed kunt. Met vaardigheden breng je je kennis in de praktijk. Ze zijn onderdeel van competenties.
Competentie: leiderschap
Onderliggende vaardigheden: delegeren, aansturen, coachen, motiveren, luisteren, plannen, besluitvaardig
Competentie: communicatief vaardig
Onderliggende vaardigheden: luisteren, samenvatten, doorvragen, overtuigen, beïnvloeden
Competentie: doorzetter
Onderliggende vaardigheden: resultaatgericht, kritisch, prioriteiten stellen, energiek
Hoe weet je wat je competenties zijn?
Je kunt jouw competenties achterhalen door goed en kritisch naar jezelf te kijken. Wat zijn je goede eigenschappen? Wat zorgt ervoor dat jij je werk goed doet, dat collega’s of klanten tevreden met jou zijn?
Je kan ook anderen vragen wat jouw sterke en zwakke punten zijn. Met de feedback die je krijgt, kun je analyseren welke competenties jij hebt.
Op internet zijn er ook competentietesten en competentiegidsen beschikbaar, bijvoorbeeld van de overheid.
Moet je competenties op je CV zetten?
Ja, het is heel waardevol om je competenties op je CV te zetten. En wel om deze redenen:
Competenties tonen aan dat je over zelfkennis beschikt
Je competenties vertellen iets over jou als werknemer. Dat jij je competenties weet te benoemen, geeft aan dat je over zelfkennis beschikt en gericht bent op groei en leren.
Competenties laten zien wie je bent
Door het benoemen van competenties op je CV krijgt je potentiële werkgever een beter beeld van wie je bent en wat je kunt. Het geeft extra informatie over jou als persoon en werknemer, net zoals dat een foto op je CV in je voordeel kan werken.
Competenties maken je CV aantrekkelijker
Competenties op je CV zorgen er ook voor dat het geen gortdroge opsomming van feiten is, maar juist ook een toekomst- en ontwikkelingsgericht document. Zo vergroot je de kans om uitgenodigd te worden op een sollicitatiegesprek.
Competenties als basis voor je CV
Heb je weinig werkervaring, of een groot gat in je CV? Dan kan het handig zijn om je CV niet via de standaard manier te schrijven op basis van je ervaring, maar juist je competenties en vaardigheden centraal te stellen. Lees hier meer over het vaardigheden-CV.
Competenties op je CV zetten?
Al onze CV-templates beschikken over ruimte om je competenties of kwaliteiten te benoemen. Dit zijn de populairste CV-templates van dit moment:
5 tips bij het plaatsen van competenties op je CV
TIP 1 Zet niet meer dan 5 tot 7 competenties op je CV. Meer dan dat wordt een tikkeltje ongeloofwaardig.
TIP 2 Lieg niet over je competenties, want vroeg of laat zal je dan door de mand vallen. Eerlijkheid duurt niet voor niets het langst.
TIP 3 De ideale werknemer bestaat niet. Het is haast onmogelijk om aan alle competenties te voldoen die worden gevraagd in de vacature. Zorg ervoor dat je niet onecht overkomt.
TIP 4 Blijf weg van clichés, zoals “Ik ben een teamplayer, maar ik kan ook goed zelfstandig werken”. Het kan misschien wel waar zijn, maar je onderscheidt jezelf er niet mee van andere kandidaten.
TIP 5 Noem een aantal voorbeelden die bewijzen dat jij over de betreffende competenties beschikt. Dit kan ook in je sollicitatiebrief. Waaruit blijkt dat jij over een competentie beschikt?
Voorbeelden van competenties op je CV of in je sollicitatiebrief
Hoewel je op je CV vaak niet veel ruimte hebt, kun je daar vaak wel een opsomming kwijt van je competenties. Onze CV-templates bieden bijvoorbeeld altijd ruimte om je competenties te benoemen. Je kan je competenties op je CV ook verwerken in je profielschets of zelfs per functie benoemen. Op je sollicitatiebrief heb je meer ruimte om voorbeelden te geven van je competenties.
Hieronder vind je een aantal voorbeelden van hoe je een competentie op je CV kunt zetten.
Creatief
“Ik ben een creatieve geest. Ik zie kansen en Ik ben goed inik ben goed in verbanden leggen. Doet er zich een complex probleem voor, dan ben ik meestal een van de eersten die met een creatieve ‘out of the box’ oplossing komt. En als die niet werkt, dan bedenk ik wel een plan B.”
Stressbestendig
“Ik kan goed presteren onder hoge druk. Ik ben gewend om krappe deadlines te halen en veel ballen tegelijkertijd in de lucht te houden. Ik blijf altijd kalm, zelfs in de meest stressvolle situaties.”
Zorgzaam
“Ik ben heel zorgzaam. Ik heb altijd oog voor de ander. Ik luister goed naar mijn cliënten en doorzie snel hoe ik hen het beste kan helpen. Hun welzijn en gezondheid is mijn prioriteit. Als mijn cliënten blij zijn, ben ik dat ook.”
Leiderschap
“Verantwoordelijkheid, wederzijds vertrouwen en vrijheid zijn in mijn ogen de sleutels tot een succesvolle samenwerking binnen een team. Ik wil met mijn collega’s ons gezamenlijke doel bereiken, het liefst in een harmonieuze sfeer – maar als het moet kan ik ook harde en moeilijke beslissingen nemen.”
Betrouwbaar
“Ik ben loyaal, betrouwbaar en ik beschik over een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Ik voeg altijd daad bij woord. Voor mijn collega’s ga ik door het vuur. Ze zien mij als een collega op wie ze altijd terug kunnen vallen.”
Plannen en organiseren
“Ik werk nauwkeurig, planmatig en gestructureerd. Hoofd- en bijzaken van elkaar onderscheiden is iets waar ik van nature zeer goed in ben. Ik weet precies wie waarmee bezig is en kan goed inschatten wat er nodig is om het werk tot een goed einde te brengen.”
Enthousiast
“Ik ben positief, spontaan en oprecht. Plezier in mijn werk vind ik heel belangrijk. Ik weet anderen gemakkelijk mee te nemen in mijn enthousiasme en daarmee een gevoel van saamhorigheid te creëren.”
Resultaatgericht
“Ik zet plannen en doelstellingen graag om in concrete acties. Ik ben ambitieus en neem verantwoordelijkheid voor mijn aandeel in het eindresultaat. Ik haal er veel voldoening uit om tijdig het best mogelijke resultaat te boeken.”
Flexibel
“Ik kan snel schakelen en ik kan me goed aanpassen aan nieuwe situaties. onder wisselende, steeds veranderende omstandigheden blijf ik efficiënt werken. Ook sta ik open voor suggesties van anderen.”
Empathisch
“Ik heb een groot empathisch vermogen. Als cliënten bij mij langskomen, kan ik me goed inleven in hun verhaal en bied ik niet alleen een luisterend oor, maar ook passend advies.”
Analytisch
“Ik ben analytisch sterk. Complexe problemen en ingewikkelde processen doorzie ik snel. Ik kan goed verbanden leggen en conceptueel denken. In mijn werk houd ik de hoofdlijnen altijd scherp, zonder de details uit het oog te verliezen.”
Innovatief
“Ik ben innovatief van aard: ik vind het leuk om nieuwe ideeën te verzinnen en hier draagvlak voor te creëren binnen de organisatie. Dat heb ik bijvoorbeeld gedaan met Project X, waardoor we uiteindelijk een omzetverhoging hebben gerealiseerd van twee ton.”
Motivator
“Ik ben een echte motivator. Ik vind het belangrijk dat mensen goed op hun plek zitten. Ik haal graag het beste in mijn collega’s naar boven. Als ik merk dat een van mijn teamleden achterblijft, weet ik hem op een positieve manier te motiveren zodat hij weer met plezier naar zijn werk gaat en goede resultaten boekt.”
Klantgericht
“De klant staat voor mij altijd op nummer één. Ik ben respectvol en dienstverlenend. Ik word blij van persoonlijk klantcontact en ik zie het als een uitdaging om teleurgestelde klanten weer tevreden aan mijn kant te krijgen.”
Een overzicht van competenties
Er zijn vele verschillende competenties. Hieronder zie je een uitgebreid overzicht van competenties dat je kan helpen om te bepalen welke competenties je op je CV kunt zetten.
- Aanpassingsvermogen
- Accuraat
- Ambitieus
- Analytisch
- Anticiperend
- Authentiek
- Assertief
- Behulpzaam
- Besluitvaardig
- Betrokken
- Betrouwbaar
- Coachen
- Collegiaal
- Commercieel
- Communicatief vaardig
- Conceptueel denken
- Creatief
- Delegeren
- Diplomatiek
- Doelgericht
- Doorzettingsvermogen
- Durf
- Effectiviteit
- Empathisch
- Energiek
- Flexibel
- Gedisciplineerd
- Gestructureerd
- Initiatiefrijk
- Innovatief
- Inspireren
- Integer
- Klantgericht
- Kritisch denken
- Kwaliteitsgericht
- Leervermogen
- Lef
- Leiderschap
- Loyaal
- Luisteren
- Marktgericht
- Mensenkennis
- Motiveren
- Multicultureel bewustzijn
- Nauwkeurig
- Netwerkvaardigheid
- Observeren
- Omgevingsbewustzijn
- Onafhankelijk
- Ondernemerschap
- Onderhandelen
- Oog voor detail
- Oordeelsvorming
- Oplossingsgericht
- Organisatiebewustzijn
- Organiseren
- Overtuigingskracht
- Plannen
- Positief
- Presenteren
- Prioriteiten stellen
- (Pro)actief
- Punctueel
- Reflectief
- Resultaatgericht
- Respectvol
- Risicobewust
- Samenwerken
- Sensitiviteit
- Snel schakelen
- Sociaal
- Stressbestendig
- Tactvol
- Taakgericht
- Timemanagement
- Toewijding
- Vasthoudend
- Verandervermogen
- Verbinden
- Visie
- Voortgangsbewaking
- Visie
- Zelfkennis
- Zelfsturing