De elevator pitch: maak een knallende eerste indruk

elevator pitch

Een van de meest gevreesde onderdelen van het sollicitatiegesprek is het verzoek: “Vertel eens wat over jezelf.” Met de juiste voorbereiding heb je altijd een passend antwoord op deze sollicitatievraag paraat. Lees hier hoe je een uitstekende elevator pitch schrijft!

 

Wat is een elevator pitch?

Een elevator pitch is een korte presentatie over jezelf, waarin je vertelt wie je bent en waar je goed in bent. De elevator pitch is over komen waaien uit Amerika. ‘Elevator pitch’ is niet voor niets de Amerikaanse vertaling van ‘liftpraatje’: voordat de ander de lift uit stapt, moet duidelijk zijn dat jij dé oplossing bent voor zijn of haar probleem.

Met een elevator pitch maak je de ander nieuwsgierig en toon je je toegevoegde waarde, in de hoop dat je gesprekspartner jouw verhaal interessant vindt, onthoudt en doorvertelt.

 

Hoe lang duurt een elevator pitch?

Er worden geen harde eisen gesteld aan de duur van een elevator pitch. Soms moet je jezelf beperken tot een minuut, terwijl je op een andere plek misschien wel twee minuten de tijd hebt.

Probeer jezelf te beperken tot maximaal twee minuten, maar liever nog iets korter. Des te eerder jij je boodschap weet over te brengen en de luisteraar weet te overtuigen van jouw kwaliteiten en geschiktheid.

 

Waarom heb je een elevator pitch nodig?

Over het algemeen zijn we gewend om lang te praten en daarin veel details te noemen. Voor de meesten onder ons is het lastig om alleen de kernboodschap over te brengen, zeker als we het onvoldoende hebben voorbereid.

Juist daarom is het van belang om altijd een elevator pitch paraat te hebben. Zo voorkom je dat je met je mond vol tanden staat en misschien wel je droombaan misloopt.

 
Elevator pitch 1

 

Elevator pitch op je CV en LinkedIn

Er zijn meer plekken om een elevator pitch te gebruiken. Zo kun je een elevator pitch ook op je CV zetten, bijvoorbeeld in de vorm van een kort persoonlijk profiel. Of gebruik je elevator pitch als basis voor je samenvatting op LinkedIn. Dit kan je potentiële werkgever net over de streep trekken om je uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek.

 

Wanneer gebruik je een elevator pitch?

Een elevator pitch kan in allerlei situaties van pas komen. Bijvoorbeeld in een sollicitatiegesprek, maar ook tijdens netwerkbijeenkomsten.

Ook in informele situaties kan een elevator pitch soms het verschil maken, bijvoorbeeld als je een interessante gesprekspartner tegenkomt op een verjaardag.

 

Onderdelen van een elevator pitch

Een elevator pitch bestaat eigenlijk altijd uit drie onderdelen: de opening, de kern en de call to action.

1. De opening
Begin je elevator pitch wanneer mogelijk/relevant met een sprankelende binnenkomer. Iets waarmee je meteen het ijs breekt en de aandacht trekt, bijvoorbeeld een stelling over de actualiteit.

2. De kern
Vertel kort maar krachtig iets over jezelf. Gebruik de volgende vragen om snel tot de kern te komen.

  • Wie ben je?
  • Wat kan je? Waar kan je anderen mee helpen?
  • Waar ligt je kracht? Wat is jouw toegevoegde waarde?
  • Wat zoek je? Wat wil je bereiken?

3. De call to action
Eindig met een verzoek of vraag aan je gesprekspartner, bijvoorbeeld een uitnodiging voor een vervolggesprek.

 
Elevator pitch 2

 

Tips voor een overtuigende elevator pitch

Zoals voor veel dingen geldt ook voor je elevator pitch: een goed begin is het halve werk. Bereid je elevator pitch dus goed voor en check onderstaande tips om je elevator pitch zo doeltreffend mogelijk te maken.

  TIP   Zelfkennis is de basis van jouw elevator pitch
Je kunt niet aan iemand vertellen wie je bent en wat je wilt, als je dat zelf niet eens weet. Het is dus zaak om dat helder te hebben voordat je je elevator pitch gaat schrijven.

  TIP   Meer schrappen dan schrijven
Het is het makkelijkst om eerst alles op te schrijven wat in je opkomt en waarvan je denkt dat het relevant is voor je pitch, om daarna lekker te gaan schrappen. Zo weet je zeker dat je geen belangrijke informatie mist en voorkom je tegelijkertijd dat het een langdradig, saai verhaal wordt.

  TIP   Maak het concreet met voorbeelden
Een elevator pitch moet vlot en concreet zijn. Gebruik daarom een leuk, aansprekend voorbeeld om je kwaliteiten of prestaties te onderbouwen.

  TIP   Laat je elevator pitch aansluiten op de functie
Hoewel een groot deel van je elevator pitch altijd hetzelfde kan zijn, kan het geen kwaad om je pitch deels af te stemmen op de functie die je ambieert. Geef je gesprekspartner het gevoel dat jij past bij de functie.

  TIP   Gebruik begrijpelijke taal
Vermijd vakjargon: gebruik termen die voor iedereen te snappen zijn. Hou je taalgebruik actief (“Ik heb…”) en gebruik geen krachteloze woorden als ‘eventueel’ en ‘in principe’.

  TIP   Oefen je elevator pitch hardop
Het onthouden van je elevator pitch is één ding; het met overtuiging brengen van je verhaal is weer iets heel anders. Spreek je elevator pitch daarom ook hardop uit, het liefst voor een klein publiek. Zo leer je jouw verhaal steeds sterker vertellen en oefen je meteen zaken als intonatie, stemvolume en lichaamstaal. Ook kun je meteen vragen naar de eerlijke mening van je toehoorder.

  TIP   Breng je elevator pitch met overtuiging en enthousiasme
Enthousiasme werkt aanstekelijk. Bovendien is niets zo aantrekkelijk als een kandidaat die weet waar hij voor staat. Als jij niet in jezelf gelooft, doet niemand het. Dus wees zelfverzekerd, enthousiast en laat je pitch de rest van het werk doen.

  TIP   Zorg voor een zelfverzekerde houding
Je lichaamstaal straalt meer uit dan jij in 60 seconden kunt vertellen. Sta rechtop, wees ontspannen en zorg voor een kalme ademhaling. Dat geeft direct een goede eerste indruk.

 
Elevator pitch 3

 

Elevator pitch: voorbeelden

Bekijk hieronder een aantal voorbeelden van een goede elevator pitch.

Elevator pitch voorbeeld 1: Leidinggevende

“Ik ben Erik van Nispen en gedurende mijn carrière ben ik doorgegroeid in de bredere bedrijfsvoering binnen politiek-bestuurlijke omgevingen. Inmiddels heb ik een volgende stap gemaakt naar een leidinggevende positie en ik heb de ambitie om me hierin verder te ontwikkelen. In mijn werk als leidinggevende vind ik het belangrijk om mensen te motiveren en te helpen ontdekken wat hun drijfveren zijn. Zo heb ik na een reorganisatie een goedlopend team weten te formeren dat inmiddels uitstekend op elkaar ingespeeld is. Wat zijn de mogelijkheden in uw bedrijf?”

 

Elevator pitch voorbeeld 2: Logistiek/creatief

“Mijn naam is Yoeri Hamelen. Ik ben een hardwerkende, creatieve collega met een ruime ervaring op het gebied van logistiek. Tevens ben ik actief bezig met fotografie, onder andere middels het volgen van een opleiding aan de Fotoacademie; mijn doel is om in de nabije toekomst mijn fotografische documentaires te exposeren. De afgelopen jaren ben ik werkzaam geweest in de luchtvaart, maar inmiddels is de tijd aangebroken om mijn horizon te verbreden. Kunt u mij meer vertellen over een typische werkdag in uw team?”

 

Elevator pitch voorbeeld 3: Salesmedewerker

“Ik ben Antonie Geus en ik heb de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan in de verkoop van zonnepanelen. De belangrijkste speerpunten in dit werk zijn klanttevredenheid, de juiste verkooptactieken en informatievoorziening voor de klant. Ik heb een verkoopstijging van 45% weten te noteren ten opzichte van het voorgaande jaar en was daarmee de best presterende salesmedewerker binnen het bedrijf. Nu ben ik op zoek naar een werkplek waar ik mijzelf opnieuw kan uitdagen om de salesdoelstellingen te bereiken. Wat is volgens u de belangrijkste verkooptactiek in uw bedrijf?”

 

Variant op de elevator pitch: elevator yell

De elevator yell is een verkorte versie van een elevator pitch: de elevator yell bestaat uit slechts één zin. Nóg korter en krachtiger dus!

Doorgaans ligt de focus van een elevator yell op het probleem dat je oplost.

Elevator yell voorbeelden

“Ik help zelfstandig ondernemers efficiënter gebruik te maken van hun tijd, waardoor ze een hogere omzet kunnen realiseren.”

“Met Creatief-CV.nl stel ik klanten in staat om op een snelle, eenvoudige en opvallende manier hun CV vorm te geven.”

“Als SEO-specialist schrijf ik heldere, zoekmachinegeoptimaliseerde teksten voor het web, waardoor een bedrijf beter vindbaar is in de zoekresultaten van Google.”

 

We zijn benieuwd naar jouw elevator pitch!

Heb jij een elevator pitch waar je heel trots op bent? Of heb je dankzij jouw elevator pitch een nieuwe baan gescoord? Vertel het ons in de comments!

2 reacties op “De elevator pitch: maak een knallende eerste indruk

  1. Felix zegt:

    Wat een goed artikel om te lezen, zeg! Ik werk zelf als koerier in Amsterdam en ik denk dat mijn collega’s dit artikel ook goed kunnen gebruiken om ons bedrijf wat meer onder de aandacht te krijgen! Ik ga ze het zeker laten lezen.

    Gr, Felix

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *