14 supersterke LinkedIn headlines die direct opvallen

LinkedIn headline

De LinkedIn headline (ook wel ‘kopregel’ genoemd) is zoveel meer dan alleen je functietitel. Natuurlijk wil je goed vindbaar zijn als recruiters op je functietitel zoeken, maar dat betekent niet dat je LinkedIn headline droog en saai moet zijn. Integendeel! In dit blog vind je 14 voorbeelden van LinkedIn headlines die meteen de aandacht trekken.

Het nut van een goede LinkedIn headline

Als iemand jouw profiel tegenkomt op LinkedIn, is de headline het eerste wat hij ziet. Standaard laat LinkedIn hier je laatste functietitel en werkgever zien, bijvoorbeeld ‘Hans Pietersen, communicatieadviseur bij Bedrijf X’ of ‘Janine van der Laan, wijkverpleegkundige bij Organisatie Y’. Waarschijnlijk lees je hier zo overheen en dat is natuurlijk niet de bedoeling! Wie slim is, maakt van zijn LinkedIn headline een echte eyecatcher. Wil je meer halen uit je kopregel en ervoor zorgen dat mensen meteen doorklikken naar je LinkedIn profiel? Bekijk dan onze tips.

Zo schrijf je een goede LinkedIn headline

Een sterke LinkedIn headline voldoet aan de behoeften van de lezer. Ondanks dat het niet zo origineel is, is het handig om je functietitel in je LinkedIn headline op te nemen, zodat de lezer begrijpt wat je doet. Gebruik de meest gangbare functietitel zodat je goed gevonden wordt als recruiters zoeken naar kandidaten op LinkedIn. Doe daarnaast een belofte om te laten zien hoe jij het probleem van je potentiële werkgever oplost. Wat kan jij voor de organisatie betekenen?

  VOORBEELD 1   Ervaren consultant die IT-organisaties helpt om écht goed te worden in verandering

  VOORBEELD 2   Pedagogisch medewerker met hart voor diversiteit in onderwijs en welzijn

Tips voor een opvallende LinkedIn headline

Zeg iets inhoudelijks over wat je doet

Wil je dat jouw profiel gevonden wordt door recruiters? Zorg er dan voor dat je LinkedIn headline slimme zoekwoorden bevat waar veel naar wordt gezocht in jouw branche. Dit kunnen bepaalde zakelijke termen zijn, maar ook afkortingen die iets te maken hebben met jouw functie. Bijvoorbeeld: SEO, recruitment, klantenservice, non-profit, P&O, webredactie, sales.

  VOORBEELD 3   Projectmanager in de publieke sector | Organisator pur sang | Stressbestendig, creatief & flexibel

  VOORBEELD 4   Verkoper bij Zonnepanelen B.V. ☀ Zet zich vol energie in voor een duurzame wereld

  VOORBEELD 5   Recruiter | Verbindt talent met bedrijven voor wederzijds (werk)geluk

Vermijd vaag taalgebruik

Een van de grootste valkuilen is het gebruik van vage containerbegrippen zoals ‘eigenaar’, ‘ondernemer’, ‘ZZP’er’ of
‘freelancer’. Dit zegt echt te weinig over wat je kan. In plaats daarvan kun je beter omschrijven wat je doet:

  VOORBEELD 6   Zelfstandig fotograaf | Helpt jou met een professionele profielfoto

  VOORBEELD 7   Social Media & Online Marketing Professional a.i., voor alle social media vraagstukken te porren!

Probeer niet álle informatie in je LinkedIn headline te proppen

Je kent ze wel, van die alleskunners, die niet alleen HR-manager zijn maar ook kok, investeerder, noem het maar op. Toch kun je dit beter niet allemáál in je LinkedIn headline zetten. Wat wil je dat mensen van je onthouden? Maak een keuze!

  VOORBEELD 8   Marketingmanager | Passie voor branding en content | Customer experience | Agile

  VOORBEELD 9   Head of Product Development | Expertise: Smart Energy & Smart Home

Weg met “Op zoek naar een nieuwe uitdaging”

De tekst “Op zoek naar een nieuwe uitdaging” of “Op zoek naar een nieuwe baan” is misschien wel de meest gebruikte LinkedIn headline. Ook de woorden ‘beschikbaar’ en ‘werkzoekende’ zijn populair. Maar behalve dat je een nieuwe werkgever zoekt, zegt een dergelijke LinkedIn headline niet zo veel over wat je kan en waar je naar op zoek bent. Zoek je dus een nieuwe baan, dan kun je je LinkedIn headline beter wat meer inhoud meegeven.

  VOORBEELD 10   Online communicatieprofessional zoekt nieuwe uitdaging in autobranche

  VOORBEELD 11   Beschikbaar: webredacteur ~ contentmanager ~ copywriter in de zorgsector

Wees origineel en humoristisch (maar niet té)

Je mag best een grapje maken in je LinkedIn headline, maar overdrijf het niet. Met een beetje humor val je op in de massa en blijf je plakken in het geheugen van de lezer.

  VOORBEELD 12   Verkoopmakelaar | 10+ jaar ervaring | De klant is koning en ik zorg voor zijn paleis

  VOORBEELD 13   Personal Assistant | If your standard reply to ‘How are you?’ is ‘Busy’, we need to talk

  VOORBEELD 14   Barista @ Coffee & Co | Koffie, koffie, lekker bakkie koffie! Wanneer kom je langs?

Extra tips voor een supersterke LinkedIn headline

Wil je een sprankelende LinkedIn headline die bijdraagt aan je personal brand? Volg dan onze tips:

  • Gebruik symbolen en icoontjes om je LinkedIn headline net dat beetje extra’s te geven. Bijvoorbeeld een pijl ➙, een driehoekje ► of een vinkje ✔. Als het past in je branche, kun je ook best een ‘inhoudelijk’ symbool gebruiken, bijvoorbeeld 🗣 als je in te huren bent als spreker op congressen. Maar let op: gebruik ze met mate.
  • Verticale lijnen, liggende streepjes zijn perfect om onderdelen in je LinkedIn headline van elkaar te scheiden.
  • Teveel hoofdletters is uit den boze, daarmee kom je al snel schreeuwerig en wanhopig over.
  • De LinkedIN kopregel is maximaal 120 karakters lang, waarvan in de previews alleen de eerste 80 tekens worden weergegeven. Zet dus het belangrijkste vooraan.
  • Neem de tijd om uit te vinden welke LinkedIn headline werkt. Zorg er dan wel voor dat je netwerk niet bij iedere aanpassing op de hoogte wordt gebracht door de optie rechts van je profiel ‘Uw netwerk op de hoogte stellen’ uit te schakelen.

Hoe pas je je LinkedIn headline aan?

Op LinkedIn.com lees je precies hoe je je LinkedIn headline kunt wijzigen.

De perfecte LinkedIn headline

Samengevat moet je LinkedIn headline een afspiegeling zijn van wie je bent en wat je kan. Het liefst gebruik je slimme termen waar recruiters naar zoeken. Ook mag je LinkedIn headline best een beetje prikkelend zijn, zodat je de aandacht trekt en vasthoudt.

Vind je het lastig om een goede LinkedIn kopregel te bedenken? Wij helpen je graag met professioneel LinkedIn advies!

Tags

Geef een reactie

Your email address will not be published.

top