25 overtuigende LinkedIn headlines die direct opvallen

LinkedIn headline

De LinkedIn headline (ook wel ‘kopregel’ genoemd) is zoveel meer dan alleen je functietitel. Natuurlijk wil je goed vindbaar zijn als recruiters op je functietitel zoeken, maar dat betekent niet dat je headline droog en saai moet zijn. Integendeel! In dit blog vind je 25 voorbeelden van LinkedIn kopregels die meteen de aandacht trekken.

 

Wat is de LinkedIn kopregel?

De kopregel op LinkedIn is het regeltje tekst dat onder je naam staat. Het is vergelijkbaar met de titel op je CV. Zie hieronder bijvoorbeeld de headline van yours truly.

 
LinkedIn kopregel
 

Je kopregel is niet alleen te zien als je op je profiel bent. Je ziet ‘m namelijk op al dezee plekken:

  • Op je profiel
  • In de zoekresultaten van LinkedIn
  • Bij je reactie op berichten op LinkedIn
  • Als je iemand een connectieverzoek stuurt
  • Soms in de zoekresultaten van Google, bijvoorbeeld als mensen op je naam zoeken in Google en daar je LinkedIn-profiel zien staan

 

Het nut van een goede LinkedIn headline

Er zijn twee redenen om een goede kopregel op LinkedIn te hebben.

Verbeterde vindbaarheid
LinkedIn wordt door recruiters en werkgevers gebruikt als een grote database vol met potentiële kandidaten. En jij wil natuurlijk bovenaan de lijst staan! Door het gebruik van goede zoekwoorden in je kopregel, verbeter je je eigen vindbaarheid op LinkedIn.

Aandacht trekken
Als iemand jouw profiel tegenkomt op LinkedIn, is de headline het eerste wat hij ziet. Een goede kopregel zorgt ervoor dat iemand bij jouw profiel blijft ‘hangen’ als hij of zij door de zoekresultaten scrollt. Het doel is natuurlijk dat diegene doorklikt naar je LinkedIn-profiel. Je kopregel moet dus de aandacht trekken en triggeren om door te klikken.

 

De standaard kopregel op LinkedIn

Standaard laat LinkedIn in de headline je laatste functietitel en werkgever zien.

Standaard kopregel LinkedIn:

  • Communicatieadviseur bij Bureau X
  • Recruiter bij Bedrijf Y
  • Wijkverpleegkundige bij Organisatie Z

Misschien had je het al verwacht, maar waarschijnlijk leest iedereen zo over zo’n standaard LinkedIn headline heen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling! Wie slim is, maakt van zijn LinkedIn headline een echte eyecatcher.

 

LinkedIn headline 1

 

Zo schrijf je een goede LinkedIn headline

Een sterke LinkedIn headline voldoet aan de behoeften van de lezer. Ondanks dat het niet zo origineel is, is het handig om je functietitel in je LinkedIn headline op te nemen, zodat de lezer begrijpt wat je doet. Gebruik de meest gangbare functietitel zodat je goed gevonden wordt als recruiters zoeken naar kandidaten op LinkedIn.

Doe daarnaast een belofte om te laten zien hoe jij het probleem van je potentiële werkgever oplost. Wat kan jij voor de organisatie betekenen?

 

Voorbeeld 1:
Ervaren consultant die IT-organisaties helpt om écht goed te worden in verandering

Voorbeeld 2:
Pedagogisch medewerker met hart voor diversiteit in onderwijs en welzijn

 

Heb je iets meer houvast nodig? De volgende structuur werkt eigenlijk altijd: “Ik help [doelgroep] met [probleem], zodat zij [gewenste resultaat].”

 

Voorbeeld 3:
Ik help de gemeente Zutphen met het begrijpelijk maken van hun website, zodat inwoners makkelijker betrokken raken bij het gemeentelijke beleid

Voorbeeld 4:
Ik help de voedselbank met het vinden van leveranciers, zodat er voor iedereen die dat nodig heeft een goed gevuld voedselpakket klaarstaat

Voorbeeld 5:
Carrièrecoach | Ik help werkzoekenden met het maken van een krachtig CV, zodat ze sneller hun droombaan vinden

 

Wat is een goede kopregel op LinkedIn?

Een goede kopregel op LinkedIn voldoet aan de volgende voorwaarden:

1. Een goede headline is concreet

Je wil dat de mensen die voor jou relevant zijn, stoppen met scrollen en doorklikken naar je profiel. Dan moet in één oogopslag duidelijk zijn wat je doet.

 

Voorbeeld 6:
Contentstrateeg bij Bureau X | Ik creëer een uitstekende online marketing strategie om de customer engagement te verbeteren

Voorbeeld 7:
Strategische Operations Manager die complexe organisatieveranderingen begeleidt | Coach van multidisciplinaire teams

Voorbeeld 8:
Software Engineer @ Snap | Ik bouw webshops die 53% meer omzet opleveren

 

Heb je een vage functietitel? Dan is een van de grootste valkuilen het gebruik van vage containerbegrippen zoals ‘consultant’, ‘manager’, ‘eigenaar’, ‘ondernemer’, ‘ZZP’er’ of ‘freelancer’. Dit zegt echt te weinig over wat je concreet kán en dóet. Er zijn twee dingen die je kunt doen:

  • Een meer gangbare, bekende en begrijpelijke functietitel gebruiken. Je kunt ook meerdere functietitels in je kopregel zetten.
  • Omschrijven wat je precies doet, zoals in onderstaande voorbeelden.
 

Voorbeeld 9:
Zelfstandig fotograaf | Helpt jou met een professionele profielfoto

Voorbeeld 10:
Social Media & Online Marketing Professional a.i., voor alle social media vraagstukken te porren!

 

2. Een goede headline is relevant

Gebruik relevante zoekwoorden waar veel naar wordt gezocht in jouw branche. Zo ben je goed vindbaar via de zoekfunctie van LinkedIn. Gebruik je de juiste zoekwoorden, dan zal LinkedIn jouw profiel hoger in de zoekresultaten tonen.

Die zoekwoorden kunnen bepaalde zakelijke termen zijn, maar ook afkortingen die iets te maken hebben met jouw functie. Bijvoorbeeld: SEO, recruitment, klantenservice, non-profit, P&O, webredactie, sales. Zet de zoekwoorden ook in de rest van je profiel, zoals je LinkedIn samenvatting.

 

Voorbeeld 11:
Projectmanager in de publieke sector | Organisator pur sang | Stressbestendig, creatief & flexibel

Voorbeeld 12:
Verkoper bij Zonnepanelen B.V. ☀ Zet zich vol energie in voor een duurzame wereld

Voorbeeld 13:
Recruiter | Verbindt talent met bedrijven voor wederzijds (werk)geluk

 

LinkedIn headline 2

 

Aandachtspunten voor een goede kopregel

Als je een LinkedIn kopregel schrijft, houd dan rekening met de volgende aandachtspunten.

 

Probeer niet álle informatie in je LinkedIn headline te proppen

Je kent ze wel, van die alleskunners, die niet alleen HR-manager zijn maar ook kok, investeerder, wereldverbeteraar, noem het maar op. Toch kun je dit beter niet allemáál in je LinkedIn headline zetten. Wat wil je dat mensen van je onthouden? Maak een keuze!

 

Voorbeeld 14:
Marketingmanager | Passie voor branding en content | Customer experience | Agile

Voorbeeld 15:
Head of Product Development | Expertise: Smart Energy & Smart Home

 

Benoem je expertise

Heb je veel ervaring met specialistische software? Heb je extra opleidingen gevolgd? Of heb je jarenlange ervaring in een specifieke branche? Benoem dit dan in je kopregel, zodat je direct laat zien wat jouw ‘unique selling point’ is.

 

Voorbeeld 16:
Verandermanager bij Unilever | 15+ jaar ervaring in begeleiden van Agile verandertrajecten | Scrum Master | Lean Six Sigma

Voorbeeld 17:
Java Developer at Microsoft | Full Stack Software Engineer | EDI | System Integration | SaaS | Building reliable services

 

Wees origineel en gebruik humor (maar wel met mate)

Met een tikkie humor val je op in de massa en blijf je plakken in het geheugen van de lezer. Je mag dus best een grapje maken in je LinkedIn headline, maar overdrijf het niet. Mensen moeten vooral begrijpen wat je doet. Ben je een tekstschrijver, zeg dan gewoon ‘Tekstschrijver’ en niet ‘Letterkunstenaar’.

Onderstaande voorbeelden zijn grappig, maar toch ook concreet en relevant. Zo kan het dus ook!

 

Voorbeeld 18:
Verkoopmakelaar | 10+ jaar ervaring | De klant is koning en ik zorg voor zijn paleis

Voorbeeld 19:
Personal Assistant ➙ if your standard reply to ‘How are you?’ is ‘Busy’, we need to talk

Voorbeeld 20:
Barista @ Coffee & Co | Koffie, koffie, lekker bakkie koffie! Wanneer kom je langs?

 

LinkedIn headline 3

 

Wat is de beste kopregel op LinkedIn voor een werkzoekende?

Niet doen: “Op zoek naar een nieuwe uitdaging”

De tekst “Op zoek naar een nieuwe uitdaging” of “Op zoek naar een nieuwe baan” is misschien wel de meest gebruikte LinkedIn headline. Ook de woorden ‘beschikbaar’ en ‘werkzoekende’ zijn populair. Een groot nadeel van zo’n LinkedIn headline is dat deze niets zegt over wat je kan en waar je naar op zoek bent.

Wil je toch iets zeggen over je zoektocht naar een nieuwe baan? Dan kun je je kopregel beter wat meer inhoud meegeven, zoals je ziet in onderstaande voorbeelden.

 

Voorbeeld 21:
Representatieve verkoopmedewerker zoekt uitdagende salesfunctie in autobranche

Voorbeeld 22:
Beschikbaar: webredacteur ~ contentmanager ~ copywriter in de zorgsector

 

Wel doen: gebruik de #OpenToWork functie van LinkedIn

Een andere manier om aan te geven dat je op zoek bent naar een nieuwe baan, is de zogenaamde #OpenToWork functie van LinkedIn. Deze kan je aan- en uitzetten om recruiters en werkgevers te laten weten dat je beschikbaar bent. Zet je deze functie aan, dan verschijnt er een groen kader met #OpenToWork om je profielfoto.

Wil je weten hoe de #OpenToWork functie precies werkt? Bekijk dan de uitleg op LinkedIn.com.

LinkedIn #OpenToWork

Extra tips voor een supersterke LinkedIn headline

Wil je een sprankelende LinkedIn headline die bijdraagt aan je personal brand? Volg dan onze tips:

  TIP   Gebruik (relevante) symbolen en iconen
Gebruik symbolen en icoontjes om je LinkedIn headline net dat beetje extra’s te geven. Bijvoorbeeld een pijl ➙, een driehoekje ►, een vinkje ✔ of een wijzende vinger ☞. Als het past in je branche, kun je ook best een ‘inhoudelijk’ symbool gebruiken, bijvoorbeeld ☕ als je barista bent. Maar let op: gebruik ze met mate, anders lijkt je LinkedIn headline te veel op een kermisattractie.

  TIP   Splits je LinkedIn headline op in onderdelen
Verticale lijnen |, liggende streepjes – en komma’s , zijn perfecte tekens om onderdelen in je LinkedIn headline van elkaar te scheiden.

  TIP   Vermijd een overdaad aan hoofdletters
Teveel hoofdletters is uit den boze, daarmee kom je al snel schreeuwerig en wanhopig over.

  TIP   Maak je kopregel niet te lang, maar ook niet te kort
Hoeveel tekens heeft een kopregel op LinkedIn eigenlijk? De LinkedIn kopregel is maximaal 120 karakters lang, waarvan in de previews alleen de eerste 80 tekens worden weergegeven. Het kan dus gebeuren dat je kopregel halverwege wordt afgebroken. Zet het belangrijkste dus vooraan, zodat dat altijd zichtbaar is.

  TIP   Test of je LinkedIn headline goed werkt
Test je kopregel op verschillende apparaten: op desktop zie je iets anders dan op mobiel. Je kan ook feedback vragen aan bijvoorbeeld collega’s, om te ontdekken of deze kopregel bij je past.

  TIP   Zet je updates uit
Zorg ervoor dat je netwerk niet bij iedere aanpassing op de hoogte wordt gebracht. Niet iedereen hoeft het te weten als je een komma op je profiel hebt veranderd in een punt, zeg maar. Schakel dus de functie ‘Uw netwerk op de hoogte stellen’ uit als je een verandering doorvoert.

 

LinkedIn headline 4

 

Meer LinkedIn kopregel voorbeelden

Heb je de perfecte headline nog niet gevonden? Laat je dan inspireren door deze voorbeelden.

Voorbeeld 23 (kopregel student):
Student Civiele Techniek, richting Watermanagement, zoekt juniorfunctie bij een advies- of ingenieursbureau

Voorbeeld 24 (kopregel zorg):
Thuiszorgmedewerker, gespecialiseerd in de ouderenzorg | Als mijn cliënten gelukkig zijn, ben ik dat ook

Voorbeeld 25 (kopregel secretaresse):
Initiatiefrijke, nauwkeurige secretaresse met 20+ jaar ervaring in de juridische sector

4 reacties op “25 overtuigende LinkedIn headlines die direct opvallen

  1. Ruben zegt:

    Wat een heerlijke heldere voorbeelden Michelle. Ik heb al zoveel goed bedoelde “headline tips” gelezen maar hier kan ik tenminste iets mee. Bedankt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *