Heb je een sollicitatiebrief gestuurd en nog geen reactie gehad? Dan kun je je sollicitatie nabellen om te zien wat de status ervan is. Er zijn een aantal momenten in de sollicitatieprocedure waarop het handig is om even na te bellen. Lees hier wanneer.
Waarom zou je een sollicitatie nabellen?
Het doel van een sollicitatie nabellen is om meer informatie te krijgen. Maar het bellen na een sollicitatie heeft nog een aantal belangrijke voordelen, waardoor je misschien net een streepje voor hebt op de andere sollicitanten:
- Het getuigt van initiatief, enthousiasme en volharding
- Het laat zien dat jij de sollicitatie serieus neemt
- Je naam wordt herkend en beter onthouden
Wanneer is het slim om een sollicitatie na te bellen?
Als je solliciteert op een vacature, weet je dat er meestal veel andere sollicitanten zijn. Het duurt meestal even voordat er een selectie is gemaakt. En ook als er eenmaal sollicitatiegesprekken zijn geweest, kan het even duren voordat je een reactie krijgt. Maar wanneer moet je nog even afwachten, en wanneer is het handig om een sollicitatie na te bellen?
In de volgende 7 situaties is het handig om telefonisch contact op te nemen met je nieuwe werkgever.
SITUATIE 1 Sollicitatie verstuurd, maar geen ontvangstbevestiging gekregen.
Heb je een sollicitatiemail gestuurd, dan krijg je meestal een automatische ontvangstbevestiging. Heb je die na 3 werkdagen nog niet gekregen, bel dan even na om te checken of je sollicitatie in goede orde ontvangen is.
SITUATIE 2 Sollicitatie verstuurd en ontvangstbevestiging gekregen, maar daarna geen reactie meer gehad.
Meestal staat er in de vacature een sluitingsdatum: de datum tot wanneer je uiterlijk kunt solliciteren. Heb je 2 weken na de sluitingsdatum van de vacature nog niets gehoord, dan kun je telefonisch vragen naar de status van je sollicitatie.
SITUATIE 3 Sollicitatiegesprek ingepland, maar je hebt vooraf nog vragen.
Ben je uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek? Gefeliciteerd! Het kan zijn dat je vooraf nog wat vragen hebt. Bijvoorbeeld met wie je het gesprek hebt, hoe lang het gesprek zal duren of met welke videotool je tijdens je online sollicitatiegesprek gebeld zal worden. Ook bij een uitnodiging voor een tweede sollicitatiegesprek kan je nog vragen hebben. Neem dan gerust telefonisch contact met je potentiële werkgever op.
SITUATIE 4 Sollicitatiegesprek gehad, maar daarna niets meer gehoord.
Meestal wordt aan het einde van het sollicitatiegesprek gemeld wanneer je een reactie kunt ontvangen. Een termijn van 2 weken is gebruikelijk, maar het kan ook langer of korter zijn, al naar gelang hoeveel andere kandidaten er zijn en hoe ver de procedure al is. Heb je na 2 weken of na de gestelde termijn nog niets gehoord, dan kan het geen kwaad om na te bellen.
SITUATIE 5 Aangenomen na het arbeidsvoorwaardengesprek, maar nog geen contract ontvangen.
Ben je aangenomen voor de baan? Super! In het arbeidsvoorwaardengesprek zijn de details van je contract besproken. Alle afspraken en toezeggingen worden normaal gesproken schriftelijk vastgelegd. Ook ontvang je je contract, zodat je dit kunt ondertekenen. Duurt dit langer dan je had verwacht (zeg: langer dan 1 week), bel dan even met je contactpersoon.
SITUATIE 6 Afgewezen voor de baan en je wil weten waarom.
Heb je een afwijzing op je sollicitatie gehad? Jammer. Meestal krijg je wel te horen wat de reden hiervoor is. Zo niet, bel dan nog even na om te ontdekken wat je anders had kunnen doen in je sollicitatie. Van goede feedback wordt je volgende sollicitatie alleen maar beter.
SITUATIE 7 Je hebt meerdere sollicitaties tegelijkertijd lopen.
Het kan natuurlijk zijn dat je tegelijkertijd bij meerdere bedrijven aan het solliciteren bent. Misschien ben je bij het ene bedrijf al net iets verder in de sollicitatieprocedure. Het is dan handig om telefonisch contact op te nemen met het andere bedrijf, zodat zij daar rekening mee kunnen houden – mochten ze je ook een interessante kandidaat vinden.
Binnen hoeveel tijd reactie op sollicitatie?
Meestal mag je binnen 3 werkdagen een (automatische) ontvangstbevestiging op je sollicitatie verwachten. Als vuistregel geldt dat je binnen 2 weken een persoonlijke reactie krijgt, tenzij in de vacature expliciet een andere reactietermijn vermeld staat.
De reactietermijn is ook vastgelegd in de sollicitatiecode van de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement & Organisatieontwikkeling (NVP). Daarin zijn gedragsregels vastgelegd waaraan elke werkgever zich zou moeten houden bij het aannemen van nieuw personeel.
In de sollicitatiecode staat dat het gebruikelijk is om een ontvangstbevestiging op de sollicitatie te sturen. Ook de reactietermijn op een sollicitatie wordt in de sollicitatiecode besproken: dat is ‘binnen enkele weken’.
Hoe verloopt een nabelgesprek?
Een nabelgesprek is informeel van aard. Je belt meestal met je recruiter of met de contactpersoon die in de vacature vermeld staat. Hou het gesprek beleefd en concreet.
In het nabelgesprek geef je aan hoe je heet, op welke vacature je hebt gesolliciteerd en wanneer dat was. Dan stel je je vraag.
“Goedemorgen, u spreekt met Carla de Vries. Vorige week heb ik gesolliciteerd op de functie van Zorgassistent.
[Stel je vraag en wacht het antwoord af.]Bedankt voor de informatie. Een fijne dag verder!”
Weet je niet goed wat je moet vragen als je gaat bellen na een sollicitatie? Bekijk dan hieronder een aantal voorbeeldvragen.
Vragen bij geen reactie op je sollicitatie
- Hebben jullie mijn sollicitatie in goede orde ontvangen?
- Wanneer kan ik een reactie op mijn sollicitatie verwachten?
- Wat is de status van de sollicitatieprocedure?
Vragen bij een afwijzing
- Hebben jullie feedback op mijn CV of sollicitatiebrief?
- Hoe kwam ik over tijdens het sollicitatiegesprek?
- Heb je tips voor een volgende sollicitatie?
- Om welke redenen hebben jullie voor een andere kandidaat gekozen?
- Wat had ik moeten doen om wél in aanmerking voor de functie te komen?
- Willen jullie mijn CV bewaren in jullie archief of portefeuille?
- Willen jullie mij op de hoogte brengen als er nieuwe vacatures zijn?
Krijg je je contactpersoon niet te pakken, dan kun je een voicemail inspreken. Vertel kort en bondig waarom je betelt en vraag of hij/zij je terug kan bellen. Je kan ook een e-mail sturen. Zo kan je contactpersoon reageren op een moment dat het hem of haar uitkomt.
Een e-mail sturen in plaats van nabellen
In plaats van telefonisch te informeren naar de status van je sollicitatie, kun je ook een e-mail sturen. Dit is praktisch, snel en informeel. Hieronder vind je twee voorbeeldmails.
Heb je geen reactie gehad op je sollicitatiemail? Gebruik dan onderstaand voorbeeld.
Geen reactie op sollicitatie mail voorbeeld
Beste mevrouw De Beer,
Op 3 maart jongstleden solliciteerde ik op de vacature van ‘Boekhoudkundig medewerker’. Omdat ik nog ontvangstbevestiging heb gekregen, mail ik even met de vraag of u mijn sollicitatie goed hebt ontvangen. Ik kom mijn motivatie met veel plezier in een persoonlijk gesprek toelichten. Uw reactie zie ik dan ook graag tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Inge Roelink
06-12345678
Heeft je sollicitatiegesprek al plaatsgevonden, maar heb je daarna al een tijdje niets gehoord? Ook dan kan je een mailtje aan je recruiter of contactpersoon sturen, zoals je ziet in het voorbeeld hieronder.
Informeren na sollicitatiegesprek voorbeeld
Beste meneer Nguyen,
Nogmaals bedankt voor het leuke gesprek van vorige week. Ik ben onverminderd enthousiast over de vacature en wil graag mijn steentje bijdragen aan het succes van Organisatie X. Heeft u al enig idee wanneer ik de uitkomst van deze sollicitatieronde kan verwachten? Ik kijk uit naar uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Astrid de Lange
06-12345678
Is een sollicitatie nabellen niet ‘raar’?
Het is helemaal niet gek om te bellen na een sollicitatie. Natuurlijk kan het even ongemakkelijk voelen, zeker als je belt na een afwijzing. Maar recruiters en HR-medewerkers hebben hier vaak al veel ervaring mee en weten je in de meeste gevallen waardevolle feedback te geven. Zo kun jij je weer verbeteren voor een volgende sollicitatie.
Wat doe je als je helemaal geen reactie krijgt?
Heb je geen reactie op je sollicitatie gekregen en wordt er ook niet gereageerd op je telefoontje of e-mail? Dat is balen. Het beste wat je dan kunt doen is gewoon maar accepteren dat deze baan ‘m waarschijnlijk niet gaat worden.
Krijg je regelmatig geen reactie op je sollicitatie? Kijk dan goed of de banen waarop je solliciteert, wel bij jou passen. Zorg dat de inhoud van je CV en motivatiebrief aansluit bij de vacature. En denk ook aan de layout van je CV. Als je je je CV in een mooi jasje steekt, heb je meer kans dat je opvalt tussen je concurrenten.
Wanneer moet je een sollicitatie vooral niet nabellen?
Het is niet altijd een goed idee om na een sollicitatie telefonisch contact op te nemen, zoals in onderstaande gevallen.
- Soms staat er in een vacature hoe lang het maximaal duurt voordat je een reactie krijgt. Bel niet binnen deze reactietermijn.
- Bel niet meerdere keren per dag om te vragen naar een update over je sollicitatie. Dan kom je opdringerig en wanhopig over.
- Bel niet zonder goede reden. Kijk dus eerst goed of je de informatie die je zoekt, niet als ergens in de vacaturetekst, e-mail of op de website staat.
- Heb je een negatieve reactie gekregen op je sollicitatie en hebben ze met goede argumenten onderbouwd waarom ze voor een andere kandidaat hebben gekozen? Ga de organisatie dan niet stalken, maar accepteer dat jij het niet bent geworden. Je kunt dan nog wel een berichtje sturen om het bedrijf te bedanken voor de reactie. Je kan in dit bericht ook aangeven dat je graag op de hoogte blijft van nieuwe vacatures.
- Heb je een dag afgesproken waarop je gebeld zou worden? Wacht dan tot de volgende werkdag voordat je zelf belt. Er kunnen altijd iets tussendoor komen.
Vooraf telefonisch informeren naar een vacature
Je kan ook voordat je je sollicitatiebrief en CV opstuurt, bellen met je potentiële werkgever. Zo laat je zien dat je oprecht interesse hebt in de vacature. Omdat je persoonlijk contact hebt gehad, is de kans bovendien groter dat ze je naam herkennen en je CV daardoor op de ‘ja’-stapel belandt.
Vragen die je kan stellen als je vooraf belt, zijn soms praktisch en soms inhoudelijk van aard. Een praktische vraag is bijvoorbeeld: “Aan wie mag ik mijn sollicitatiebrief richten?” Die vraag stel je als de naam van je contactpersoon niet in de vacature staat. Een inhoudelijke vraag kan zijn: “Wat is de inhoud van de projecten waar de nieuwe projectleider zich mee bezig zal houden?”. Zo achterhaal je al een beetje wat je potentiële werkgever belangrijk vindt. Ook kan je aan het telefoongesprek refereren in je sollicitatiebrief.
Vraag vooral niet naar dingen die al in de vacature staan, of op de bedrijfswebsite. Het is ook niet slim om te vragen of een bepaalde ervaring of opleiding een harde eis is, want daarmee gooi je je eigen ruiten in.
Bedankt voor het delen van de stappen, ik zal ze zelf toepassen.