Zo gebruik je de STARR-methode voor je sollicitatie

STARR-methode

Tijdens een sollicitatie krijg je vaak vragen over hoe je omgaat met bepaalde situaties. Hoe kun je daar het beste antwoord op geven? De STARR-methode biedt uitkomst!

 

Wat is de STARR-methode?

De STARR-methode gebruik je om een goed beeld te schetsen van jouw competenties en hoe jij die inzet. Dat doe je met de Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Reflectie. Je vult jouw eigen verhaal met deze methode vrij makkelijk stap voor stap in. Zo leer je zelf om situaties op je werk of privéleven te beschrijven en jouw taak daarin te laten zien. Bekijk hieronder de uitleg van de STARR-methode en de voorbeelden.

 

Waarom is de STARR-methode handig?

Werkgevers zoeken de juiste persoon voor de baan. De juiste persoon heeft in hun ogen een aantal competenties. Vaak zie je die ook terugkomen in de vacaturetekst. In het sollicitatiegesprek checken recruiters of jij deze competenties hebt. Een simpel ‘ja’ voldoet dan niet. Ze willen graag horen waar dat dan uit blijkt. Een concreet voorbeeld zegt veel meer, want dat geeft vertrouwen. En daar helpt de STARR-methode bij.

De kern van de STARR-methode is namelijk dat gedrag van je recente werkverleden het beste voorspelt hoe jij in de toekomst werkt. Oftewel bij je nieuwe werkgever. Met de STARR-methode geef je een herkenbare structuur aan situaties. Zo lukt het je veel makkelijker om duidelijke voorbeelden te geven van je ervaring, kennis en kwaliteiten. Erg handig dus als voorbereiding op je sollicitatiegesprek.

 

Met de STARR-methode geef je goede antwoorden in een sollicitatiegesprek

In een sollicitatiegesprek stellen ze natuurlijk altijd vragen over je werk. Je hebt straks een aantal situaties voorbereid met de STARR-methode. Als de recruiter een vraag stelt, kun je direct een mooi antwoord geven met de structuur van de methode. Zo laat je goed zien dat je die competentie beheerst. Een match voor de functie!

 

Stap 1: bekijk welke competenties je wilt laten zien

“Waaruit blijkt dat jij hier goed in bent?” Een logische vraag, en toch vinden mensen het vaak lastig om direct antwoord te geven. Als je je sollicitatie voorbereidt met de STARR-methode, lukt dat wel. Dat geeft een goed gevoel én zelfvertrouwen. Ook goed voor bescheiden mensen. Je bent immers niet aan het opscheppen als je objectief vertelt wat je hebt gedaan.

De eerste stap is de vacaturetekst goed bekijken. Welke competenties staan er in de tekst? En welke denk je dat ze zoeken voor de functie? We raden je aan om er een stuk of 4 uit te halen.

Een aantal voorbeelden van competenties vind je hieronder. Of bekijk hier ons uitgebreide overzicht van competenties.

  • Presenteren
  • Visie
  • Klantgerichtheid
  • Innovatief handelen
  • Delegeren
  • Probleemanalyse
  • Resultaatgericht werken
  • Luisteren
  • Durf
  • Samenwerken
 
STARR-methode 1
 

Stap 2: bedenk situaties bij de competenties

Weet je welke competenties het bedrijf graag ziet voor deze functie? Mooi, dan ben je klaar voor de volgende stap. Pak een leeg vel papier en schrijf bij elke competentie een situatie op die bij je opkomt. Er komen vanzelf voorbeelden naar boven.

Ons advies? Schrijf gewoon op wat in je opkomt en denk er niet te diep of moeilijk over na. Heb je nog niet zoveel werkervaring? Geen probleem, dan pak je situaties uit je opleiding, denk aan de samenwerking voor een vak of een project van een commissie. Situaties uit je dagelijkse leven mogen natuurlijk ook, zoals bij de sportclub, hobby of vriendengroep.

  • Presenteren (weekstart, demo, overleg)
  • Visie (verbeterplan opgesteld, ideeën gedeeld in het MT)
  • Klantgerichtheid (steeds denken vanuit de klant, contact zoeken, makkelijk maken)
  • Innovatief handelen (een andere aanpak geïntroduceerd in het team, inspelen op trends in de markt)
  • Delegeren (project X of taak Y)
  • Probleemanalyse (opzetten van de nieuwe website, veel uitstroom van personeel)
  • Resultaatgericht werken (90% van onze klanten krijgt dezelfde dag nog antwoord)
  • Luisteren (samenwerken met een andere afdeling verbeterd)
  • Durf (iets nieuws uitgeprobeerd, contact gelegd met een onbekende afdeling)
  • Samenwerken (met collega’s, teams, afdelingen of externe partijen)
 

Stap 3: vul de situaties in volgens de STARR-methode

Voor elke situatie vul je nu stap voor stap elke letter van de STARR-methode in. Hieronder zie je een voorbeeld van een supervisor bij een callcenter met de competentie ‘klantgerichtheid’.

Situatie
Beschrijf kort de situatie. Wat was er aan de hand?

 

“Ik had een ontzettend boze klant aan de lijn.”

 

Taak
Wat was jouw taak? Of welke rol pakte je?

 

“Ik ben supervisor van het klanttevredenheidsteam en heb daarom een voorbeeldrol. We willen geen boze klanten, want dan kopen ze niet nog een keer bij ons. Ook laten ze dan vaak een negatieve beoordeling achter. Dat doet ons bedrijf natuurlijk geen goed.”

 

Actie
Wat heb je gezegd of gedaan?

 

“Ik hoorde dat de klant boos was. Daarom heb ik de tijd genomen om goed naar hem te luisteren. Dat komt ook uit het driestappenplan dat ik heb ontwikkeld: luisteren, benoemen en oplossen naar tevredenheid. En dat werkte nu ook.”

 

Resultaat
Wat was het resultaat van je actie? Benoem wat je hebt bereikt.

 

“Het duurde even, uiteindelijk was de klant tevreden met de oplossing die ik voorstelde. Hij was vooral zo boos omdat hij voor zijn gevoel steeds van het kastje naar de muur werd gestuurd. Het gesprek heb ik ook aan het team laten luisteren. Zo hoorden ze hoe het driestappenplan werkt in de praktijk.”

 

Reflectie
Als je terugkijkt, vind je dat je het goed hebt aangepakt? Zou je het een volgende keer anders doen?

 

“Het was even uitproberen hoe je het beste met boze klanten om kunt gaan. Eerst raakte het me persoonlijk. Nu ben ik tevreden omdat ik merk dat het stappenplan gewoon werkt. Simpel en effectief. Daar hou ik van en de klant dus ook. Daarnaast heb ik contact opgenomen met de productie-afdeling om het probleem waar de klant mee zat direct bij de kern aan te pakken.”

 
STARR-methode 2
 

Hoe gebruik je de STARR-methode in je sollicitatiebrief?

In een sollicitatiebrief gebruik je ook de STARR-methode, alleen dan kort en krachtig. Dat doe je om een paar praktische voorbeelden te noemen die goed aansluiten bij de functie. Deze voorbeelden plaats je als middenstuk, dus na de introductie. Je benoemt dan de situatie, taak, actie en resultaat in een paar zinnen. Reflectie bewaar je voor het gesprek.

Een handige opbouw van de STARR-methode in je sollicitatiebrief is de volgende:

“Vanuit mijn rol als [jouw rol] heb ik [jouw actie] om [situatie]. Daardoor [heeft mijn team, heb ik, heeft het bedrijf, heeft de klant] nu [resultaat].”

 

“Vanuit mijn rol als supervisor heb ik een driestappenplan ontwikkeld voor gesprekken met boze klanten. Daardoor heeft mijn team nu praktische handvatten om deze gesprekken tot een goed einde te brengen. We willen klanten namelijk zo goed mogelijk helpen.”

 

“Vanuit mijn rol als copywriter heb ik voorgesteld om hypotheses te testen om meer producten te verkopen. Daardoor testen we nu elke week 1 hypothese en is sinds het begin de verkoop met 2% gestegen. Een mooi resultaat.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *