CV maken in Google Docs:
dit is hoe het werkt
Wil je een CV maken, maar heb je geen Microsoft Word op je laptop of computer staan? Dan kun je ook een CV maken in Google Docs, in Nederland ook wel Google Documenten genoemd. Dit is een gratis programma van Google dat iets eenvoudiger is dan Word, maar waar je dus ook prima je een mooi CV in kan maken.
Google Docs is dus het online tekstverwerkingsprogramma van Google. En hoewel deze tool minder opties heeft dan Word, zijn er wel een aantal grote voordelen:
Daar zijn verschillende manieren voor. We hebben ze hieronder voor je op een rij gezet.
Net zoals wanneer je een CV maakt in Word, kun je in Google Docs ook gewoon met een leeg bestand beginnen en zelf je CV schrijven. Het handige hiervan is dat je met een schone lei begint en het design en de inhoud van je CV helemaal zelf kan vormgeven. Het nadeel is dat dit best veel werk is, en al helemaal om de CV layout ook nog een beetje sprankelend te maken.
Google Docs heeft een aantal sjablonen of templates waar je gratis gebruik van kan maken. Je vindt die in de zogenaamde Templategallerij. Google Docs CV-templates zijn bestanden die al de vorm hebben van een CV, waar je dus alleen nog maar je eigen informatie hoeft in te vullen.
Het voordeel van zo’n standaard template is dat je nu al een handig format hebt om je CV in te maken. Het nadeel is dat de standaard templates niet zo bijzonder zijn. Er zijn bovendien niet heel veel templates om uit te kiezen, wat de kans groot maakt dat een van je concurrenten met hetzelfde CV-format solliciteert.
Wil je echt opvallen met je CV? Gebruik dan ons populaire CV-template ‘Kira’, dat we speciaal voor Google Docs-gebruikers hebben omgezet in .gdoc-formaat.
Het grote voordeel van dit Google Docs CV-template is dat je profiteert van een opvallend CV, dat je eenvoudig zelf kan invullen met je eigen gegevens. Met dit CV weet je de aandacht van de recruiter te trekken en is de kans groter dat je uitgenodigd wordt voor een sollicitatiegesprek.
Volg onderstaand stappenplan om een CV in Google Docs te maken.
Een goed CV heeft een aantal ‘verplichte’ onderdelen, en ook een aantal optionele onderdelen. We lichten de onderdelen van een CV hieronder verder toe..
Personalia
Je personalia zijn misschien wel de belangrijkste gegevens op je CV. Door je telefoonnummer en e-mailadres bovenaan je CV te zetten, kan je potentiële werkgever gemakkelijk contact met je opnemen om een sollicitatiegesprek in te plannen.
Werkervaring
Vermeld altijd in anti-chronologische volgorde (dus nieuwste eerst) je werkervaring. op je CV. Omschrijf ook in een aantal punten wat je takenpakket bij een functie was. Dit zegt vaak veel meer dan alleen de functietitel.
Opleidingen
Het laatste ‘verplichte’ onderdeel op je CV is een overzicht je opleidingen.
Aanvullende informatie
Ga je een CV maken in Google Docs, dan kun je je CV uitbreiden met extra onderdelen die je geschiktheid voor de functie onderstrepen, zoals:
Wil jij aan de slag met je CV in Google Docs? We hebben een paar handige tips voor je op een rij gezet.
1. Kies een accentkleur
Door het juiste kleurgebruik op je CV val je op tussen je concurrenten.
2. Zet voldoende witregels tussen de verschillende onderdelen
Door het gebruik van witruimte zorg je ervoor dat de lezer makkelijk de verschillende onderdelen van je CV kan zien.
3. Gebruik opsommingstekens
Maak je werkervaring overzichtelijk door je werkzaamheden op te sommen.
4. Hou je zinnen kort en krachtig
Een actieve schrijfstijl leest het prettigst.
5. Sla je CV op als PDF met een duidelijke bestandsnaam
Meestal verstuur je je CV en brief als een sollicitatiemail. Sla je CV en brief op als PDF en gebruik nette, duidelijke bestandsnamen. Bijvoorbeeld “CV Mariëlle van Es.pdf”. Zo kan je potentiële werkgever je CV en brief makkelijk terugvinden.