CV maken in Word

Header CV maken in Word

3 manieren om een CV te maken in Word

Een CV maken in Word hoeft niet ingewikkeld te zijn. CV’s bestaan vaak uit dezelfde onderdelen, zoals je werkervaring, personalia en gevolgde opleidingen. Maar het oog wil natuurlijk ook wat!

Door het grote aanbod op de arbeidsmarkt wordt een CV tegenwoordig slechts een paar seconden gescand in plaats grondig gelezen. Je CV layout is dus ook heel belangrijk. Ga je een CV maken in Word, dan kan je dat op verschillende manieren doen.

 

Methode 1: Zelf een CV maken in Word

Ga je zelf een CV maken in Word? Dat kan en geeft je vrijheid om het CV naar je eigen wensen op te stellen.

Het is belangrijk om vooraf duidelijk te hebben welke onderdelen je op je CV wilt uitlichten. Zet sowieso je personalia, werkervaring en gevolgde opleidingen in je CV. Daarnaast kun je natuurlijk nog veel meer informatie toevoegen, zoals je hobby’s, gevolgde cursussen, nevenactiviteiten en referenties.

 
CV maken in Word 1

 

Methode 2: CV maken in Word met een standaard Word-sjabloon

In Microsoft Word staan een twintigtal sjablonen voor CV’s. Je vindt ze door Word te openen, een nieuw bestand aan te maken en daarbij in de sjablonen te zoeken naar ‘CV’. Deze Word-sjablonen geven je wat houvast, waardoor je je informatie overzichtelijk kunt presenteren.

Maar let op: de layout van dergelijke standaard-sjablonen is niet heel bijzonder. Veel van je concurrenten zullen ook zo’n standaard Word-sjabloon gebruiken, net zoals veel sollicitanten met een standaard Google Docs CV-template solliciteren. Daardoor kan het lastig zijn om écht indruk te maken.

 

  TIP    Methode 3: CV maken in Word met een creatief CV-template

Val op met een creatief CV! Ongeveer 80 procent van de sollicitanten kiest voor een traditioneel, conservatief en saai CV. Door het over een andere boeg te gooien, weet je de aandacht van de recruiter te trekken en is de kans groter dat je uitgenodigd wordt voor een sollicitatiegesprek. Dus: stand out from the crowd!

Kies voor een CV-template en maak in een handomdraai van een opvallend CV. De voordelen van een CV maken in Word met CV-templates zijn:

  • Professionele layout en opmaak in Microsoft Word
  • Geen gepuzzel met je gegevens: de informatie is al gestructureerd
  • Keuze uit vele opvallende CV-templates: modern, minimalistisch, creatief, kleurrijk, zwart/wit en nog veel meer

 

Dit is de top 3 creatieve CV-templates voor Word

Bekijk alle CV-templates

 

Zelf een CV maken in Word, zo doe je dat

Een CV-format bestaat altijd uit een aantal vaste onderdelen. We lichten ze hieronder graag toe.

Persoonsgegevens
Uiteraard wil je dat je potentiële werkgever eenvoudig contact met je kan opnemen! Vermeld daarom altijd je volledige naam, je adres en woonplaats, je telefoonnummer en je e-mailadres, ook wel je personalia genoemd.

Werkervaring
Vermeld de start- en einddatum van de functie, de functietitel, de organisatie en geef een korte toelichting op je werkzaamheden en verantwoordelijkheden. Hou bij dit onderdeel een omgekeerde chronologische volgorde aan, waarbij je de meest recente werkervaring bovenaan zet.

Opleidingen
Je opleidingen kan je in eenzelfde format gieten als je werkervaring, dus: de start- en einddatum van de opleiding, de naam van de opleiding, het opleidingsinstituut en een korte toelichting. Geef ook aan of je een diploma hebt behaald. Ook hiervoor geldt dat je je meest recente opleiding het beste bovenaan kunt zetten.

Optionele informatie
Ga je een CV maken in Word, dan kun je naast bovenstaande ‘verplichte’ onderdelen nog veel meer informatie aan je CV toevoegen, zoals:

 

De inhoud van je CV

Ga je zelf een CV maken in Word en wil je meer informatie over wat er inhoudelijk op je CV moet staan? We hebben de do’s en dont’s voor je op een rijtje gezet. Lees verder bij CV maken of bekijk onze CV voorbeelden.

 
CV maken in Word 2

 

10 tips voor het maken van een CV in Word

Met een opvallend CV steek je je hoofd boven het maaiveld. Dat kan ervoor zorgen dat de recruiter je CV net iets langer scant dan gemiddeld. De kans wordt daardoor groter dat -ie ‘m echt helemaal gaat lezen en dat je uiteindelijk uitgenodigd wordt voor een sollicitatiegesprek. Omdat een CV maken in Word niet voor iedereen even eenvoudig is, geven we hieronder een paar eenvoudige tips om zelf een professioneel CV te maken.

1. Kies een professioneel lettertype
Een schreefloze letter oogt iets moderner dan een ‘schreefletter’. Een CV is een zakelijk document, dus ‘Comic Sans’ is wellicht ook niet de slimste keuze. Gebruik bovendien in je hele CV hetzelfde lettertype, zodat je CV niet rommelig oogt. Je kan er natuurlijk wel voor kiezen om tussenkopjes in een ander lettertype te zetten.

2. Zet je ervaring in anti-chronologische volgorde
Een CV is (bijna) altijd anti-chronologisch. Dat betekent dat je meest recente werkervaring bovenaan staat. Vermeld ook altijd eerst je werkervaring en daarna pas je opleidingen.

3. Zorg voor een consistente opmaak
Zorg ervoor dat je CV consistent is opgemaakt. Hou dus dezelfde opmaak aan voor iedere functie en opleiding. Zo voorkom je dat het een onoverzichtelijk rommeltje wordt.

4. Gebruik genoeg witruimte tussen de onderdelen
Zorg ervoor dat als je een CV maakt in Word, je genoeg witruimte houdt tussen de onderdelen. Houd in het gehele document dezelfde afstand aan tussen de onderdelen, bijvoorbeeld 3 witregels. Dit ziet er niet alleen mooier uit, maar leest ook prettiger.

5. Gebruik opsommingstekens
Om je werkzaamheden en verantwoordelijkheden te beschrijven, kun je het beste opsommingstekens gebruiken. Zo maak je in één oogopslag de belangrijkste informatie inzichtelijk.

6. Controleer eventuele verspringen in de opmaak
Word is niet altijd het makkelijkste programma om mee te werken. Soms verschuift er ineens een stuk tekst als je iets op een andere plek aanpast. Controleer dus aan het einde nog even of alles goed op z’n plek staat.

7. Dubbelcheck op spel- en taalfouten
Bijna niets is zo stom als een spelfout in je CV. Voorkom dit dus door je CV goed door te lezen als je klaar bent, eventueel ook door iemand anders. Met een frisse blik haal je die spelfoutjes er zo uit.

8. Maak de foto kleiner
Plaats je een foto op je CV? Comprimeer deze dan om te voorkomen dat je CV te zwaar wordt. Dit scheelt al gauw een paar MB’s!

9. Print je CV
Ben je klaar met je CV maken in Word, print ‘m dan om te zien hoe het er op papier uitziet. Zo weet je ook wat je potentiële werkgever straks in z’n handen heeft.

10. Sla je CV op als PDF met een nette bestandsnaam
Waarschijnlijk verstuur je je CV per mail naar je potentiële werkgever. Om ervoor te zorgen dat de opmaak van je CV behouden blijft, ook op andere computers, kun je deze het beste opslaan en versturen als PDF. Geef de PDF ook een nette, duidelijke bestandsnaam, bijvoorbeeld “CV Mariëlle van Es.pdf”. Zo kan er geen twijfel over bestaan van wie dit CV is!