LinkedIn

Header LinkedIn

Laat LinkedIn voor je werken

Als je gaat solliciteren, dan is het heel belangrijk dat je ook online vindbaar bent en professioneel overkomt. Een goede sollicitatie bestaat niet alleen uit een sterke sollicitatiebrief en een goed CV, maar zeker ook uit een overtuigend LinkedIn-profiel. Heb je die drie op orde, dan kan je sollicitatie haast niet meer stuk!

   

Wat is LinkedIn?

LinkedIn is een online sociaal netwerk dat is bedoeld om zakelijke relaties te leggen en onderhouden. Je kunt er een professioneel profiel aanmaken, inclusief werkervaring, opleidingen, nevenactiviteiten, vaardigheden en andere relevante informatie over je carrière. Een soort online CV dus.

De meerwaarde van LinkedIn ten opzichte van je CV zit ‘m in de interactie met je connecties. Je kunt makkelijk contact leggen je (oud)collega’s, klanten of opdrachtgevers, of mensen die in potentie een interessante zakelijke relatie zijn. Ook kun je aanbevelingen ontvangen en geven aan mensen met wie je hebt samengewerkt. Daarnaast kun je lid worden van groepen met andere mensen in je vakgebied, zodat je je kennis up to date kan houden.

 
CV uploaden LinkedIn 2

 

Wat is het nut van LinkedIn als je gaat solliciteren?

LinkedIn kan heel nuttig zijn bij het solliciteren naar een nieuwe baan, omdat je er je professionele netwerk mee kan onderhouden en uitbreiden. Ook kan je op LinkedIn je zichtbaarheid bij potentiële werkgevers vergroten. Hieronder vind je vijf manieren waarop LinkedIn kan helpen als je gaat solliciteren.

  • Gebruik je professionele profiel op LinkedIn als een online CV, waarbij je je werkervaring, opleiding, vaardigheden en prestaties presenteert aan potentiële werkgevers.
  • Schrijf en ontvang aanbevelingen van anderen in je vakgebied. Dit draagt bij aan je geloofwaardigheid en autoriteit binnen je branche.
  • Bekijk vacatures en sollicitatie-informatie van bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe medewerkers. Je kan soms ook rechtstreeks via LinkedIn solliciteren.
  • Leg contact met recruiters en andere professionals in je vakgebied, zodat je je de kans vergroot om opgemerkt te worden en benaderd te worden voor nieuwe kansen.
  • Plaats berichten op LinkedIn over je prestaties, kennis en ervaring. Daarmee vergroot je niet alleen je zichtbaarheid, maar laat je ook zien dat je gepassioneerd bent over je werk.

Kortom, LinkedIn is een krachtig hulpmiddel dat kan helpen bij het vinden van nieuwe carrièrekansen en het opbouwen van zakelijke relaties. Gebruik het als aanvulling op je CV en sollicitatiebrief: zie het als een extra gelegenheid om jezelf te presenteren als een sterke kandidaat voor potentiële werkgevers.

 
LinkedIn headline 3

 

Hoe maak ik een goed LinkedIn-profiel?

Een LinkedIn-profiel is bij voorkeur compleet en netjes. Vul alle informatie in die je wil delen en wees daarin zo volledig mogelijk. Ook consistentie draagt bij aan de overtuigingskracht van je profiel: schrijf netjes, met hoofdletters en interpunctie, en gebruik bijvoorbeeld opsommingen om je werkervaring te beschrijven. Zo ziet je profiel er professioneel en opgeruimd uit.

Je LinkedIn-profiel bestaat uit een aantal onderdelen. Veel informatie kun je overnemen uit je CV, zoals je werkervaring, opleidingen en nevenactiviteiten. Als je wil kun je je functies en opleidingen uitgebreid omschrijven. Zeker als je je CV beknopt wil houden (de ideale lengte van je CV is maximaal 2 pagina’s), kan het helpen om je uitgebreide functieomschrijving op LinkedIn te zetten. Vergeet niet om ook je prestaties en resultaten te vermelden. Vul de juiste naam van de werkgever in, zodat je je werkervaring kunt koppelen aan de bedrijfspagina van de organisatie in kwestie. Ook wordt dan het logo van het bedrijf getoond op je profiel.

Naast de standaard informatie kun je ook aanvullende gegevens over jezelf en je carrière kwijt op je LinkedIn-profiel. Denk maar eens aan je competenties en vaardigheden. Die kun je ook laten onderschrijven door mensen uit je netwerk. Des te meer mensen bevestigen dat je een bepaalde skill beheerst of over een bepaalde karaktertrek beschikt, des te geloofwaardiger kom je over.

Wil je meer weten over welke mogelijkheden LinkedIn biedt als aanvulling op je CV, zoals de headline en samenvatting? Lees dan snel verder.

 
LinkedIn headline 1

 

Opvallen op LinkedIn doe je met een goede headline

De kopregel op LinkedIn is het regeltje tekst dat onder je naam staat. Veel mensen vullen hier alleen hun functietitel in, maar de headline op LinkedIn heeft zoveel meer potentie dan dat. Natuurlijk wil je goed vindbaar zijn als recruiters op je functietitel zoeken, maar dat betekent niet dat je headline droog en saai moet zijn. Integendeel! Hieronder vind je een aantal voorbeelden van LinkedIn headlines die meteen opvallen en bijdragen aan het beeld dat je van jezelf neerzet.

Voorbeeld 1:
Ervaren consultant die IT-organisaties helpt om écht goed te worden in verandering

Voorbeeld 2:
Pedagogisch medewerker met hart voor diversiteit in onderwijs en welzijn

Voorbeeld 3:
Ik help de gemeente Zutphen met het begrijpelijk maken van hun website, zodat inwoners makkelijker betrokken raken bij het gemeentelijke beleid

Voorbeeld 4:
Contentstrateeg bij Bureau X | Ik creëer een uitstekende online marketing strategie om de customer engagement te verbeteren

Voorbeeld 5:
Projectmanager in de publieke sector | Organisator pur sang | Stressbestendig, creatief & flexibel

 

  LEESTIP   25 overtuigende LinkedIn headlines die direct opvallen

 
LinkedIn headline 2

 

Overtuig met een goede introductietekst (LinkedIn summary / samenvatting op LinkedIn)

LinkedIn heeft nog een leuke aanvulling op de standaard informatie zoals je werkervaring. Wist je dat je onder het kopje ‘Info’ ook een stukje tekst over jezelf kunt plaatsen? Dit heet de LinkedIn samenvatting of LinkedIn summary. Zie het als een extra plek om jezelf voor te stellen, vergelijkbaar met het persoonlijk profiel op je CV.

Een goede samenvatting op LinkedIn geeft antwoord op wat je zoekt, waar je goed in bent en waarom ze voor jou moeten kiezen. Bekijk het voorbeeld hieronder maar eens.

 

“Op zoek naar een content marketeer? Ik bedenk contentstrategieën die aansluiten op de strategie van jouw bedrijf. En voer ze ook direct uit als je dat wilt. Zo weten klanten precies waarom ze bij jou moeten zijn. Dat doe ik vanuit mijn liefde voor taal en online marketing. Met mijn enthousiasme heb ik ervaren bedrijven zoals ABN AMRO, Essent en APG geholpen, maar ook kleinere start-ups zoals Tikkie en Revaplan. Kan ik jou ook helpen?”

 

  LEESTIP   Zo schrijf je een overtuigende samenvatting op LinkedIn

 

Aanbevelingen op LinkedIn geven en krijgen: hoe werkt dat?

Met je CV kun je natuurlijk laten zien dat jij een goede werknemer bent, maar het is nog veel waardevoller om door een ander te laten vertellen dat je goed bent in je werk. Op LinkedIn kun je dat doen met aanbevelingen. Je vraagt een referentie (iemand in je zakelijke netwerk) of hij of zij iets wil zeggen over hoe het is om met jou samen te werken. Zo’n aanbeveling is als het ware een recensie over jou en je werk. Dit is een goede manier om je potentiële werkgever te overtuigen van jouw geschiktheid.

  LEESTIP   Zo schrijf én ontvang je goede aanbevelingen op LinkedIn

 
LinkedIn samenvatting 3

 

Gebruik een professionele profielfoto op LinkedIn

Net als dat er een foto op je CV staat, hoort er ook een foto op je LinkedIn-profiel. Het is vaak het eerste waar iemand naar kijkt en dus dé kans om een goede eerste indruk te maken. Maar liefst 96 procent van de recruiters zegt dat het hebben van een duidelijke foto op LinkedIn vertrouwen wekt. Door een goede foto hebben mensen sneller het gevoel dat ze je al een beetje kennen. Dat werkt in je voordeel bij een sollicitatiegesprek.

Wat je vooral niet moet gebruiken is een selfie, een oude foto waar je niet meer op lijkt, of een foto van slechte kwaliteit. Ook foto’s waarop duidelijk te zien is dat je bijvoorbeeld op vakantie of op een feestje bent, horen niet thuis op LinkedIn. Waar een goede foto op LinkedIn wel aan te herkennen is, is bijvoorbeeld de neutrale achtergrond, de zakelijke maar vriendelijke uitstraling en de goede uitsnede: je hoofd en een stukje van je schouders.

  LEESTIP   6 tips voor de perfecte LinkedIn foto

 

Je CV en LinkedIn-profiel: verwijzen van het één naar het ander

Hoewel je, als het goed is, al je relevante werkervaring en opleidingen al op je LinkedIn-profiel staan, kun je ervoor kiezen om je CV als bestand/download op LinkedIn te plaatsen. Zeker als je een mooi CV hebt waarmee je de aandacht trekt en opvalt tussen de concurrentie, kan dit van toegevoegde waarde zijn. Hiermee laat je namelijk ook een stukje van je persoonlijkheid zien.

Maar er kleven ook nadelen aan je CV op LinkedIn zetten. Bijvoorbeeld omdat je in je CV ook informatie deelt (zoals je e-mailadres of telefoonnummer) die je op LinkedIn liever niet deelt. Er is geen goed of fout: deel je CV als je dat wil, of niet als je dat niet wil.

  LEESTIP   Waarom je je CV wel of niet naar LinkedIn moet uploaden

 

Andersom kun je in je CV ook refereren aan je LinkedIn-profiel. Waar je de lengte van je papieren CV meestal moet beperken tot 2 A4’tjes, heb je die restricties op LinkedIn niet. Daarom kan het heel waardevol zijn om je LinkedIn link op je CV te zetten. Zo kun je recruiters direct op weg helpen als ze meer over je willen weten.

  LEESTIP   LinkedIn URL in CV zetten? Check hier hoe!

 
LinkedIn headline 4

 

Tips voor een professioneel LinkedIn-profiel

Heb je je LinkedIn-profiel netjes en compleet ingevuld, een foto geüpload en aanbevelingen gescoord? Met deze tips breng je je LinkedIn-profiel naar een nog hoger niveau.

  • Creëer een persoonlijke URL voor je profielpagina, in plaats van de automatisch gegenereerde URL.
  • Maak je profiel openbaar toegankelijk, zodat je benaderd kunt worden door recruiters, potentiële werkgevers en andere interessante mensen in je vakgebied.
  • Houd je profiel up-to-date, en je CV ook, zodat je er klaar voor bent wanneer zich er een nieuwe kans voordoet.

  LEESTIP   10 LinkedIn tips voor een perfecte profielpagina

 

Succes!

Je hebt nu alle informatie over hoe je een overtuigend LinkedIn-profiel maakt. Klim in de pen en laat je van je beste kant zien. Veel succes!